Redactor

FILM / Și a fost cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Veneţia…

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

Coppa Volpi pentru Ariane Ascaride în noul film

semnat Robert Guediguian

Bisoto d’Oro pentru Alexander Nanau

pentru filmul său documentar COLECTIV

Atom Egoyan si Robert Guediguian, cei doi regizori de origine armeană, sau revăzut pentru prima oară în competitia oficiala la cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Veneţia, care s-a încheiat pe 7 septembrie. COLECTIV este primul documentar românesc selectat în cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia. Filmul va fi disponibil pe HBO şi
va fi distribuit în luna noiembrie în cinematografele din ţară prin Alexander
Nanau Production
în parteneriat cu Voodoo Films.

Surprinzatoare a fost decizia
juriului condus de Lucretia Martel, de a nu recompensa MARRIAGE STORY cu
Scarlett Johansson si Adam Driver in rolurile principale ci lungmetrajul JOKER de
Todd Phillips cu Leul de Aur. JOKER este totusi o productie Marvel realizată
după benzi desenate, istoria personajelor din Gotham părea epuizata, dar
pelicula prezinta cu maiestrie originea personajului Joker, transformarea unui
tanar oarecum straniu si naiv neglijat si poate chiar abuzat in copilarie si
ridiculizat si maltratat in tinerete de societate intr-un criminal nebun si sarcastic
undeva la începutul anilor 80. Performanta actorului principal Joaquin Phoenix
este intradevar remarcabilă, multi dintre jurnalisti se asteptau ca acesta sa
fie rasplatit cu Coppa Volpi pentru cea mai buna interpretare masculina.
Dar regulamentul de la Venetia interzice de a recompensa filmul decernat cu
Leul de Aur cu un al doilea premiul. 

regizorul italian Pietro Marcello

Din fericire aceasta regula exista as cometa, cel premiat cu Coppa Volpi este un carismatic si superb actor italian in ascensiune, cu o impresionanta prezenta si subtilitate pe marile ecrane. Este vorba de Luca Marinelli rasplatit pentru performanta sa magistrala in MARTIN EDEN, in regia unui prieten al festivalului de film de la Erevan. Pe Pietro Marcello l-am cunoscut cu 6 ani in urma la Festivalul International de Film Golden Apricot, el era invitat la Erevan pentru a prezenta documentarul său  TACEREA LUI PELESHIAN. Noul sau film MARTIN EDEN este o adaptare a romanului clasic al lui Jack London.

O alta surpriză a galei a fost marele premiu al juriului, care a surprins dupa polemica lansata de Lucrecia Martel, ca nu va aplauda filmul lui Polanski. „J’accuse” fusese deja premiat pe 6 septembrie cu premiul FIPRESCI/Federaţia Internaţională a Criticilor de Film. Intrebata daca premiile au fost acordate in unanimitate regizoarea argentiniana a raspuns ca nu a fost unanimitate si nici nu a fost nevoie doarece intre membrii juriului a existat democratie. Lucrecia Martel a comentat la conferinta de presa ca nu este de parere ca trebuie separat filmul de regizor, cum sustinea presedintele festivalului dar si regizorul italian Paolo Virzi, membru al juriului la conferinta de presa. Ea s-a dovedit de a fi o presedinta nonconformista si nemanipulabila, care a ramas pe pozitie.

Cred ca fermei ei pozitii îi avem de multumit premiul Coppa Volpi pentru cea mai buna interpretare feminina cu care Ariane Ascaride, soția lui Robert Guediguian a fost rasplatita pentru performanta sa în filmul GLORIA MUNDI in regia partenerului sau de viata Robert Guediguian. Ea i-a multumit de fapt acestuia cat si partenerului din film Gerard Meylan. Filmul este un manifest politic, un film necesar, un film care nu se complace si se limiteaza la imagini artistice, cu un apel de a se implica politic, de a participa in societate, de a nu se limita la cochiliajul numit individualism sau familie, de a sari si lupta pe baricade cu sindicatele pentru drepturile sale si nu numai, de a nu se limita aici ci de a privi mai departe. In zilele noastre “trebuie să arătam cum este lumea, nu sunt pesimist, dar cateodata trebuie sa mai si arati cum este lumea” imi spunea Robert Guediguian la interviul acordat pe 6 septembrie cand am discutat problemele actuale, lozincele extreme de dreapta si rasismul fata de migranti. Si nu numai fata de migrantii din Africa, putem ramane in meleagurile europene, românii laolalta cu polonezii sunt cei care i-au joburile francezilor, aceasta este adevarata perceptie in occident, corect redata in filmul lui Guediguian. Urmatorul sau film il va duce pe Guediguian pe meleagurile africane. Actiunea va avea loc in Mali, dar doarece este prea periculos el va filma in Senegal. Pentru prima oara dupa 20 de ani prietenii si sotia sa nu vor face parte din distributie.

Asemenea lui Ken Loach, fratelui sau ideologic din Anglia, Robert Guediguian povesteste în GLORIA MUNDI, cu maiestrie, soarta unei familii sarace din Marsilia si jertfa unuia din membrii sai. Rolul lui Ariane nu implica salturi emotionale, portretul acestei femei simple care face fata cu curaj sorții descurajatoare a familiei sale este sublima, sensibila si chiar minimalista aș adauga.

 

“Sunt fata de emigranți italieni, bunicii mei au plecat să caute o viață mai bună și să fugă de mizerie”, a spus actrița, în vârstă de 64 de ani, emoționată, in italiană, la decernarea premiilor.

Adăugând că a fost un premiu care i-a oferit „oportunitatea de a-și regăsi rădăcinile”, actrita franceza a dedicat trofeul migranților morți pe mare, „celor care trăiesc pentru eternitate în fundul Mediteranei”.

În „Gloria Mundi”, Robert Guediguian descrie excesele ultra-liberalismului și individualismul societății actuale. Ariane Ascaride o interpreteaza pe Sylvie, o femeie de servici, care refuză să intre în grevă și face totul pentru a-și ajuta familia. În timp ce fiica ei, Mathilda (Anaïs Demoustier), care a crescut singură, tocmai a nascut-o pe Gloria, mai multe incidente negative vor pune aceasta familie intr-o situatie precara. “Ea supraviețuiește, este cineva care dorește mai presus de orice ca familia ei să poată continua să existe” a explicat Ariane personajul interpretat in interviul acordat.

“Este cineva care luptă, dar care luptă într-un mod complet individual, bazânduse pe instinctul său”, a adăugat actrița, care nu a ezitat să cânte imnul Partidului Comunist Italian în timpul conferinței de presă.

 
Todd Phillips, regizorul “Joker” şi Joaquin Phoenix, actorul din rolul principal, cu premiul Leul de Aur de la Veneţia
foto: Getty

Vedetele precum Joaquin
Phoenix multașteptate pe covorul rosu pe 7 septembrie la actuala editie nu au
fost numai acompaniate de țipetele fanilor dar si de lozincile numerosilor
tineri activisti din Italia, Germania si Franta care manifestau din ziua
anterioara pentru protectia mediului înconjurător si impotriva navelor de
croaziera carora li se permite accesul in lagună. In cadrul elegantului si
sofisticatului thriller psihologic de inchidere in afara concursului THE BURNT
ORANGE HERESY, film de inchidere care ruleaza in afara concursului, alaturi de
regizorul Giuseppe Capotondi au pășit pe covorul rosu Mick Jagger si Donald
Sutherland. La conferinta de presa de  pe
6 septembrie ambii si-au exprimat solidaritatea cu cei 300 de demonstranti,
care refuzau sa părăseasca covorul rosu fara a fi ascultati de politicieni sau
de presedintele festivalului. Jagger a comentat ca el este bucuros ca tineretul
manifesteaza doarece acestea sunt mostenitorii planetei.

O surpriză a galei a fost marele premiu al juriului,
care i-a fost acordat filmului lui Roman Polanski – ce nu a participat la
eveniment – „J’accuse/An Officer and a Spy”. Filmul a fost premiat la începutul
acestei săptămâni şi cu premiul FIPRESCI (Federaţia Internaţională a Criticilor
de Film).

Alexander Nanau

In cadrul festivalui au rulat filme de foarte
buna calitate, printre ele filmul documentar a lui Alexander Nanau, care cu
toate ca a fost selectionat in afara competitiei a fost rasplatit pe 6
septembrie cu BISATO D’ORO, premiul criticilor independenti oferit celui mai bun
film documentar. In ritmul unui thriller investigativ, Nanau ofera o
extraordinara analiza a situatiei medicale surprinzator de corupta din tara
noastra, unde vindecarea bolnavilor a devenit un business. Pelicula are ca temă
consecintele incendiul din clubul din București soldat
cu moartea a 64 de oameni și demascarea
corupției institutionale. Filmul urmăreşte cu egal interes autorităţi şi
jurnalişti, într-o interacţiune permanentă de căutare şi expunere a adevărului.
La conferinta de presa au participat alaturi de Nanau si de jurnalistii Camelia
Roi si Catalin Tolotan de la Gazeta Sporturilor, care au demascat scandalul, si
fostul ministru al Sanatatii Vlad Voiculescu, alaturi de tanara supravetietoare
Tedy Ursuleanu si de Narcis Hogea, tatal lui Alex Hogea decedat in spital in urma
incendiul care a avut loc la clubul Colectiv. Mihai Grecea, un alt supravieţuitor
al incendiului din Colectiv a devenit colaboratorul artistic al proiectului şi
s-a alăturat echipei încă din faza de cercetare, la scurt timp după ce a fost
externat.

Nanau
nu a putut fi prezent la decernarea premiilor, doarece părăsise Venetia urmand
sa participe în perioada 5 – 15 septembrie și la ediţia de
anul acesta a prestigiosului Festival International de Film de la Toronto, unul
dintre cele mai importante evenimente de gen din America de Nord.

Alaturi de regizorul portuguez Tiago Suedez, care a fost premiat cu un BISATO D’ORO pentru cea mai buna regie in filmul A HERDADE  a fost ales un al doilea film documentar. “Babenco-tell me when I die” a fost premiat de juriul criticilor independenti pe 6 septembrie. Regizoarea braziliana Barbara Paz a fost ulterior rasplatita si de juriul oficial condus de regizoarea italiana  Constanza Quatrilio in cadrul decernariii premiilor pe 7 septembrie. Aceasta a rasplatit-o pe regizoarea braziliana Barbara Paz in categoria VENEZIA CLASSICI cu premiul pentru cel mai bun film documentar despre cinema.

Un alt film premiat initial de organizatorii premiilor Bisato d’Oro este „Babyteeth”. Regizoarea Shannon Murphy a fost prezenta cu intregul sau team din Noua Zeelandă la decernarea premiilor pe 6 septembrie. Actorul sau principal Toby Wallace a fost rasplatit ulterior in cadrul galei oficiale de inchidere a festivalului pe 7 septembrie cu Premiul Marcello Mastroiani acordat unui tanar talent in ascensiune.

Alice KANTERIAN