Mihai Stepan Cazazian

CREDINȚĂ / SFINȚII 40 DE MUCENICI DIN SEVASTIA ( SEVASTIAI KARASUN MANUGNER)

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share


Amintirea celor 40 de mucenici din Sevastia la armeni este sărbătorită în fiecare an în timpul Postului Mare in sâmbăta următoare Postului Mijlociu (Michink). În ziua următoare duminica se săvârșește o Liturghie Divina ceremonială. Este o slujbă specială când se aprind 40 de lumânări, preotul sfinteste uleiul si rosteste rugăciuni pentru sănătatea credinciosilor si pentru vindecarea celor suferinzi. Uleiul sfintit la aceasta sărbătoare se spune ca are puteri  tămaduitoare. Ziua din calendarul Bisericii Apostolice Armene in memoria celor Patruzeci de Mucenici este considerată ziua numelui pentru cei ce poartă numele Manug . În armeana clasică Manug înseamnă  “tânăr” de aici si denumirea acestei sărbători a celor “‘patruzeci de tineri curajosi” ,”Karasoun Manug”. Sfinții 40 de mucenici din Sevastia Armeniei sunt 40 de ostasi crestini din Capadocia in Legiunea a XII-a Fulminata aflați în slujba împăratului Licinius (308 d.Hr-324 d.Hr)  care s-au sacrificat pentru credinta fiind martirizati in secolul IV lea deoarece au refuzat să se inchine idolilor fiind torturati si condamnati la moarte prin inghetarea in lacul de la marginea orasului Sevastia .In ciuda faptului ca împăratul Constantin ce Mare si împăratul Licinius emiseseră  în anul 313 Edictul de la Milan prin care practicarea crestinismului era permisă, conflictul izbucnit  ulterior între cei doi împărați l-a determinat pe împăratul Licinius să inițieze o persecuție anticreștină în provinciile din estul imperiului care se aflau în jurisdicția sa.
In Armenia in jurul anului 320  Cetatea Sevastiei era condusă  de un guvernator al Romei pe nume Agricola care pe lângă prigoana anticreștină propovăduia o atenta supraveghere a supusilor pentru a nu se îndepărta de la credinta oficială obligatorie,cea in zeitățile romane. Cei 40 de soldati crestini au fost indemnati de Agricola să aduca jertfe zeilor romani însă acestia au refuzat să intre in templu mărturisind că sunt crestini. Dupa ce au fost întemnițați timp de 7 zile ,bătuți cu pietre si ademeniti cu daruri, ei au fost adusi pe marginea unui lac de la periferia orașului Sevastia intr-o noapte foarte friguroasa si au fost aruncati dezbrăcați in apa inghetată  a lacului pentru a muri de frig. Persecutorii au pregătit pe mal o baie caldă pentru cei care ar fi declarat că renuntă  la crestinism.Unul dintre cei 40 de soldati nu a putut indura frigul năpraznic  si a acceptat sa aducă ofrande  zeilor romani ,dar a murit imediat dupa ce a iesit din lacul inghetat si a intrat in baia caldă. Unul dintre gardieni  pe nume Aglaius care veghea martiriul soldaților a văzut deodată o lumină supranaturală care-l coplesea si s-a proclamat crestin ,el s-a dezbrăcat si a intrat in apele lacului alăturându-se celor 39 de soldati rămași ,numărul  rămânând astfel 40.In aceea noapte s-au petrecut mari minuni :-apa lacului s-a încălzit,gheata s-a topit si 40 de cununi strălucitoare au pogorat asupra mucenicilor.In zorii zilei cei 40 de soldati au fost scoși mai mult morti decat vii din lac. Li s-au zdrobit fluierele picioarelor si gleznele cu ciocane si au fost lăsați să agonizeze până ce au murit. Trupurile lor au fost arse. Crestinii au adunat insă  rămășitele lor ,ca peste ani părticele din sfintele moaste ale celor 40 de mucenici  sa fie  distribuite în spatiul ortodox pentru cinstire si inchinare. Numele celor 40 de muceniti conform mineiului (carte liturgica a Bisericii Ortodoxe) sunt :

Hesychius, Meliton, Heraclius, Smaragdus, Domnus, Eunoicus, Valens, Vivianus, Claudius,Priscus, Theodulu, Euthychius, Ioan, Xantheas, Helianus, Sisinus, Cyrion, Angius, Aetius, Flavius, Acacius,Ecditius, Lysimachus, Alexander, Elias, Candiduoda, Theophilus, Dometian, Gaius, Gorgonius, Eutyches, Athanasius, Cyril, Sacerdo, Nicholas, Valaerius, Philoctimon, Severian, Chudion și Aglaius.

În acest fel venerarea celor 40 de martiri s-a răspândit in intregul imperiu si numeroase biserici au fost ridicate in cinstea lor. Cultul celor 40 de mucenici este răspândit in intreaga lume crestina. In Albania la Sarande a fost construită o mănăstire ce poarta numele celor 40 de  sfinti în secolul VI d.Hr care a fost  un loc de pelerinaj. Bisericile Sfânta Sofia din Ohrid (in actuala Macedonie de Nord )si Kiev (Ucraina) conțin icoane ale mucenicilor care datează  din  secolele XI si XII .

Există biserici dedicate celor 40 de mucenici : Mănăstirea Xiropotamu de pe muntele Athos si biserica celor 40 de mucenici din secolul al XIII-lea de la Veliko Tarnovo din Bulgaria. Catedrala Armeană din Alep si catedrala ortodoxa greacă din Homs sunt inchinate de asemenea celor 40 de Mucenici. In Bucuresti părticele din moastele Sfintilor 40 de Mucenici din Sevastia se regăsesc la Schitul Darvari, la Biserica “Sfantul Alexie “de pe Calea Șerban Voda ,la Mănăstirea Antim, la Biserica Icoanei , la Biserica Mihai Vodă si la Biserica Dichiu de pe strada Icoanei. În iconografie sfintii mucenici sunt reprezentati în momentul in care erau aproape de a muri de îngheț, tremurând de frig , îmbrățișându-se pentru a le fi mai cald sau plesnindu-si  incheieturile in durere si disperare. 

Ca in fiecare an la Constanta s-a păstrat traditia acestei sărbători asa încât Duminică 11 aprilie 2021 Preotul Paroh Yeznik Torgomian alături de diacon Harutiun Boranian au oficiat ceremonialul de sfințire a uleiului. 
Dedic acest articol in amintirea tatălui meu care purta numele Manug.

Hasmig ANANIAN

Foto :Alisa Avachian

  •  
  •  

2 Responses to CREDINȚĂ / SFINȚII 40 DE MUCENICI DIN SEVASTIA ( SEVASTIAI KARASUN MANUGNER)

  1. Garabet Haciaturian April 12, 2021 at 11:15 pm

    Felicitari Hasmig pentru documentatul articol si pentru respectul pe care il ai fata de tatal tau.
    Nu vreau sa declansez o polemica dar cuvantul “manug ” se traduce prin una din variantele baiat, copil, sau alti termeni echivalenti (sursa ??????? ??????? ??????? ???????? ???. ???????, ???????, 1998? ?? 285 ? ???? ????, ???????, ?????? )
    , deci o persoana cu varsta mai mica decat ceea ce se intelege indeobste prin tanar;in acelasi timp,este corect sa observam ca cei 40 de martiri erau soldati si trebuie sa fi avut o varsta pe care o asimilam cu cuvantul tanar si nu cu termenul de baiat sau copil .De ce clericii au adoptat varianta “manug”pentru tineri ? Nu stiu. Cine stie ?

  2. Garabet Haciaturian April 12, 2021 at 11:23 pm

    Nota:sursa era redata in l.armeana si de aceea a aparut semnul intrebarii ;apelez la dictionarul armean-englez care mentioneaza termenii: Infant, little child, babe, boy, lad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *