Elena Chobanyan

Cinematografia armeană are nevoie de implicare şi profesionişti spune Hakob Karanfilyan, operator şi director de filme

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

Când ești inventiv, plin de imaginaţie, ai dorința de a crea filme sau alte capodopere, este dificil să te ocupi şi de finanţarea, producerea acestor filme în acelaşi timp, căci în primul rând trebuie să fii concentrat pe creație. Vă prezentăm un scurt interviu cu operatorul şi directorul de filme, Hakob Karanfilyan, oferit revistei “Ararat”.

  – Sunteți foarte
ocupat, în momentul de faţă la ce filme lucrați?

– Planificăm
filmarea unui lungmetraj în această vară. Filmul se numește “Tamzara”.
Există, însă şi un alt proiect, un lungmetraj de ficțiune alcătuit din 16 părți,
pe care-l vom începe  tot în acest an. Nu
voi spune încă titlul.

De ce? Este un secret?

– Da
(zâmbește).

Iar actorii sunt bine-cunoscuții noștri armeni?


Doi actori sunt cunoscuţi, dar celălalţi nu prea sunt cunoscuţi, dar sunt
profesionişti.

Ce face operatorul, directorul de imagine?
Ce abilități ar trebui să posede acesta?

– Multe.
Cinema-ul este o imagine, indiferent de prezenţa sau absenţa actorilor. Imaginea
trebuie să existe neapărat. În multe cazuri aceasta ar trebui creată în
concordanță atât cu actorul, cât și cu scenariul filmului din punct de vedere al
culorilor, luminii sau a altor elemente tematice. În toate scenele  filmelelor operatorul ia decizia finală,
deoarece prin munca sa filmul devine mult mai interesant din punct de vedere
vizual, coloristic sau al altor elemente tehnice. Fiecare detaliu ar trebui să
fie planificat dinainte. Regizorul gândește scena aşa cum își imaginează el
jocul actorilor, după care operatorul dă mişcare imaginii, decizând din ce
unghiuri şi în ce fel să filmeze actorul pentru a face scena mai vizuală. În
orice caz, actorul trebuie să semneze un contact înainte de filmare, dar din
păcate în Armenia nu există acest procedeu, ceea ce este o problemă. În multe
cazuri, actorii nu cunosc textele şi scenariul filmului, ceea ce este un
comportament neprofesionist.

Oare nu pot face improvizații?

– Regizorii permit
improvizații doar actorilor profesioniști!


Este clar. După cum ştim, filmele dvs. sunt dedicate Armeniei și Armeniei de
Vest. De exemplu, în cadrul diferitelor proiecte ați filmat în Arțakh, apoi Templul
Zvartnoț, Insula Akhtamar, Ani, Kars, Cilicia, iar recent Israel, moştenire şi monumentele
armenești, etc.

– Aşa
este. Filmele mele documentare sunt difuzate la televiziuni locale armeneşti,
precum și în Rusia și SUA. Acum acestea  sunt difuzate în seriale pe televiziunea
“Armenia Nouă” în ciclul “Patrimoniu armean”, dedicat
monumentelor armenești.

Cine v-a finanţat filmele documentare?


Inițial, am investit eu însumi în realizarea acestor filme documentare, apoi  au fost cofinanțate, de câteva ori, de către Ministerul
Cultură din Armenia. Să sperăm că în viitorul apropiat vor fi şi alte oferte de
finanţare.

– …Mai ales când calitatea și conţinutul filmelor
dvs. este la un nivel ridicat. Vă dorim succes!

– Mulțumesc.

interviu realizat de Elena Ciobanyan