Redactor

Cannes 2019 / Marché du Film 60 de ani de la înființare

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

Târgul Internațional
de Film de la Cannes este locul unde studenti și tinere sperante din
cinematografie, scenaristi, regizori, producători, distribuitori, investitori,
reprezentantii comisiilor de film din intreaga lume, programatori de
cinematografe sau de festivaluri se întalnesc ca in fiecare an si anul acesta
pentru a discuta in perioada 14-23 mai cele 4000 de filme sau proiecte care vor
fi prezentate, pentru a achizitiona drepturi la opere audiovizuale, pentru a
afla care sunt trendurile actuale, pentru a viziona noile productii de film
care sunt completate de discuții, seminarii și ateliere la care participă nume
cunoscute din lumea cinematografiei internaționale, pentru a se informa asupra
noilor tehnologii, pentru a explora formate avangardiste sau pentru a prezenta
sau cunoaste noi modalitati de afaceri.

Targul International de Film de la Cannes își confirmă poziția de
lider și anunță cu ocazia aniversării a 60 de ani de la înfiintare cifre
impresionante si chiar o crestere  față de anul trecut: peste
12.000 de participanți, dintre care în jur de
4000 sunt producători, iar peste 3000 sunt cumpărători  și distribuitori.

Dar inceputurile nu
au fost usoare si ca intotdeauna cand se creaza ceva nou au intervenit
obstacole. Inceputurile au fost oarecum modeste si informale, cateva duzini de
expozanti s-au reunit in anul 1959 dispunand de o sala de proiectie improvizata
pe acoperisul vechiului Palais de pe Croisette. Cum aceasta avea numai de 20 de
locuri au fost inchiriate si cele doua cinematografe de pe Rue d’Antibes. La
acea epoca Targul International Marché du Film nu era inca integrat in
Festivalul International de Film, aceasta s-a intamplat abia pe 10 mai 1961,
dupa ce s-a dovedit că Marché du Film prinde, are succes. Numerosi producatori,
distribuitori si cumpărători internationali s-au întalnit si au negociat
vanzarile si achizitia drepturilor de difuzare a operelor audiovizuale. Cu
toate ca au avut parte de un succes deosebit reactiile nu au fost in totalitate
exuberante, multi adepti ai vedetelor au vazut un pericol la adresa covorului
rosu, numai afaceri în loc de glamour. „Cannes se suicide“. Cannes-ul se sinucide,
scriau jurnalele în 1961, inca 2-3 ani si nu va mai fi decat un Targ de Filme,
comentau jurnalistii! Aceste temeri nu s-au adeverit, Festivalul de la Cannes
chiar a profitat pe parcursul anilor de pe urma investitiilor pentru Marché de
Cannes, acest partenariat a creat sinergii din care Festivalul a profitat din
plin, mai ales din punct de vedere economic, oferind noi perspective de
dezvoltare odata cu injectia financiara oferită de Marché. Dar nu doar din
punct de vedere financiar este favorabil Festivalului International. Targul
International s-a dovedit a fi un playground de explorare a noilor formate care
cu timpul pot fi încorporate in Festivalul International. Aceste idei
avantgardiste sunt exprimate in cursul programului de la Short Film Corner 20-25.05,
la Next, la conferintele, seminariile si proiectiile de la Animation Day pe
19.05 in asociere cu Festivalul International de Film de Animatie de la Annecy,
sau cu ocazia inaugurării noii platforme ultramoderne Cannes XR la care
participa chiar si artisti, in perioada 14-19.05. Cannes XR este un playground
pentru tehnologiile captivante, adica tehnologiile legate de realitatea
virtuală si augmentată. Si sa nu uitam diversitatea provenientei
participantilor, Marché de Cannes atrage participanti din intreaga lume, la
actuala editie din 114 tari. Peste jumatate provin din Statele Unite, Franta,
Marea Britanie, Germania si China.

Romania este prezenta cu un pavilion național și un stand

Romania va participa
la Târgul Internațional de Film de la Cannes cu două locații in zone de mare
vizibilitate, unul în Palais și celalalt în zona Panthiero. Participarea
României la Târgul Internațional Marché du Film de la Cannes între 14 si 23 mai
se va face pe de o parte, atunci când vorbim de standul din Palais -1, în
cadrul programului de susținere și promovare a exportului, cu finanțare
parțială de la bugetul de stat, coordonat de Ministerul pentru Mediul de
Afaceri, Comerț şi Antreprenoriat în parteneriat public privat prin Consiliul
de Export, pe de alta parte, când vorbim despre pavilionul 206 din Panthiero,
în cadrul unui proiect finanțat prin Fondul Național pentru Cinematografie.
Participarea României reprezintă o șansă reală pentru promovarea produselor şi
serviciilor, dar și a creativității în cadrul filmului artistic, de televiziune
scurt metraj şi documentar.

O mare parte din
programul manifestării naționale la actuala editie este dedicată
prezentării celor mai inovatoare producții și pachete de servicii din industria
cinematografică. În cadrul discuțiilor de la standurile României, companiile
isi vor prezenta obiectivele participării la târg, evidențiind posibilitatea
continuării prezenței românești și pe viitor, la evenimente internaționale care
au ca scop principal promovarea industriilor creative din Romania.

Pavilionul național
de la Cannes din Palais des Festivales et Congres, va avea o suprafață de 54 mp
în care vor expune șapte firme, care promovează cinematografia românească,
reunite sub marca Creative Romanian Film Makers (CRFM): Kinotopia S.R.L.,
Digital Cube S.R.L., Blue Lemon S.R.L., STC Videography S.R.L., Mora TV S.R.L.,
Retina Film Production S.R.L., Tralala Studio S.R.L. Pavilionul din cadrul
Panthiero va găzdui, pe lângă regizori, actori, scenariști și producători
consacrați și tinerele speranțe ale industriei cinematografice românești în
dorința de a asigura o platforma de comunicare între toate generațiile filmului
românesc. 

Pavilionul american a organizat si
anul acesta ca in fiecare an diverse evenimente interesante printre care si un
panel cu realizatori americani in selectia oficiala, printre care mi-a atras
atentia Robert Eggers cu noul
sau film horror THE LIGHTHOUSE/FARU
L selectat de Quinzaine des réalisateurs cu
actorii americani William Dafoe si Robert Pattinson in rolurile principale si
impresionanta pelicula The Climb in regia lui Michael Covino recompensat cu
trofeul COUP DE COEUR de juriul UN CERTAIN REGARD.

Un moment emotiant a avut loc la Pavilionul american cand Justice Singleton, fiica primului regizor afroamerican John Singleton nominalizat la premiile Oscar in 1992 in categoria cea mai buna regie si cel mai bun scenariu pentru “Boyz N the Hood” a adus aminte de tatal sau care prezenta 1991 filmul sau in cadrul “Un certain regard” la Cannes; Filmul sau a fost prezentat pe un ecran montat de pe plajă  la actuala editie.

Tot la Pavilionul American am
putut vedea un film TOSS IT despre relatia amoroasa intre o femeie si un barbat;
Dupa 3 scurt metraje Michele Remsen apare in primul sau lungmetraj regizat si
produs de ea insusi cu ajutorul unei platforme de crowdfounding alaturi de
excelentul actor american Phil Burke; Comedia m-a imresionat prin dialogurile
inteligente, scenariul este semnat tot de realizatoarea americana si aduce
aminte de renumita comedie americana “Cand Harry a cunoscut-o pe
Sally”, dar cum dialogurile sunt semnate de o femeie acestea din TOSS IT
sunt mai inteligente doarece situatile sunt traite, caracterizand mai bine
atractia dintre un barbat si o femeie, Remsen bazandu-se pe propia sa
experienta cu barbatii pe parcursul anilor; creand situatii de asemenea comice
ca in acel multicunoscut film cult american.

Creațiile
cinematografice ale lui Kirk este un nou premiu ce a fost anunțat la standul
armean al Marche de Film, în cadrul Festivalului de Film de la Cannes.

Kirk
al cinematografului sunt premii omagiu acordate în onoarea lui Kirk Kerkorian
(100 de milioane de dolari pentru filmul “The Promise”), actorul Kirk
Douglas,  tatăl lui Michael Douglas,
Kirkor Illuminătorul ( Patriarhul  armenilor). Kirkor Ajderhanian sponsor al
primului Premiu Kirk ce a fost acordat la Nisa, Kirkor Hamel (realizatorul filmelor
lui Paradjanov) și toți cei care poartă numele de Kirk pe pământ.

Următoarea ediție va avea loc la Paris, în prezența președintelui Raffi Bakian a lui Guillaume Aral sponsorului trofeului, comerciant de antichități la Nisa. Din juriu va face parte, ca vicepreședinte și subsemnata,

Alice KANTERIAN