Arsen Arzumanyan

VIAȚA ȘI ACTIVITĂȚILE COMUNITĂȚII ARMENE DIN LIBAN (Partea V)

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share
Universitatea Haigazian(foto: haigazian.edu.lb)

Partea Iaici  

Partea IIaici 

Partea IIIaici

Partea IVaici

Prezentăm în continuare trecutul și prezentul comunității armene din Liban, dar și opinia publică a libanezilor despre armeni. 

Pe parcursul secolelor, pe lângă construirea bisericilor, armenii au acordat atenție și la înființarea școlilor. În diaspora, o parte dintre ele erau școli spirituale sau duminicale (de exemplu, până și astăzi bisericile armene organizează școli duminicale). Însă, în același timp cu creșterea populației, apare și nevoia de a construi mai multe instituții de învățământ. Astfel, prima școală armeană din Beirut a fost înființată în anul 1859 (Migliorino, 2008: 70). Astăzi, în Beirut funcționează peste 20 de școli armenești, precum și singura instituție de învățământ superior din diaspora armeană, Universitatea Haigazian (în limba armeană: Haykazyan Hamalsaran; în limba arabă: Ğāmiʻatu Hāykāzyān), înființată în anul 1955.     

În anii 1940, sus-menționatele trei partide istorice armenești și-au mutat sediile centrale în Beirut. Fiecare dintre partide are periodicul lui: Aztag (cotidian, Federația Revoluționară Armeană), Ararat (cotidian, Partidul Social Democrat Hunchakian) și Zartonk (cotidian, Partidul Democrat-Liberal [Ramkavar] Armean). Există peste 20 de ziare și reviste armenești, cum ar fi Spiurk (Diaspora), Marzik (Sportiv), Masis (a doua denumire pentru muntele Ararat), Tsaghik (Floare), Artsiv (Vultur), Ditak (Observator) etc. Armenii au emisiuni în limba armeană la TV, precum și două posturi de radio – Vana dzayn (Vocea din Van) și Radio Sevan.

Campionii Libanului la baschet din 2018
(foto: a1plus.am)

De asemenea, funcționează foarte multe organizații – uniuni și fundații armenești – care au activități în domeniile culturale, caritabile, medicale, afaceriste, literare, economice etc. În Liban, au birouri centrale câteva organizații foarte importante pentru diaspora armeană, precum Uniunea culturală și educațională armeană „Hamazgayin”; Uniunea Atletică Generală Armeană „Homenetmen” (echipa de fotbal a câștigat campionatul (de 7 ori) și cupa (de 3 ori) Libanului, echipa de baschet a câștigat campionatul și cupa în 2018, iar echipa de femei de baschet a câștigat campionatul de 2 ori (2016, 2017); Uniunea Atletică Armeană „Homenmen” (echipa de fotbal a câștigat campionatul (de 4 ori) și cupa (o dată) Libanului), etc. Cele două echipe armenești – „Homenetmen” și „Homenmen”, oarecum, reprezintă partidele FRA și PSDH respectiv. Având în vedere rivalitatea dintre cele două partide, meciul dintre aceste două echipe devine, de fiecare dată, un eveniment foarte important pentru viața sportivă a capitalei.

Iată ce atmosferă impresionantă creează fanii armeni ai echipei „Homenetmen” în meciul decisiv din 2018 (Imnul echipei din min.: 0:42, o aruncare excepțională la coș din min.: 5:00):

Astăzi, comunități armene sunt prezente în mai multe localități libaneze. După capitala Beirut merită menționat satul Anjar (ʻĀnğar) din Valea al-Beqaa care este populat numai de armeni. Acesta a fost înființat în anul 1939, de către marea parte a celor 1205 familii (5125 de persoane) de armeni, veniți din 6 sate armenești de lângă muntelui Musa Dagh (Musaler) din Sanjakul autonom Alexandretta (Hakobyan, 2007: http://aniarc.am). Aceste familii se stabilesc în 6 cartiere diferite – fiecare sat într-un cartier. În zona din jurul localității, se află ruinele vechiului oraș, fondat în secolul al VIII-lea, care și astăzi reprezintă mare valoare și sunt un obiectiv turistic foarte cunoscut în Liban, rămânând o mărturie excepțională a civilizației umayyade. Avantajul localității l-a constituit așezarea acesteia departe de acțiunile militare pe parcursul Războiului civil din Liban. 

Echipa de fotbal Homenetmen, 2017
(foto: facebook.com, pagina Homenetmen Lebanon – ՀՄԸՄ Լիբանան)

Primii armeni sosiți în Anjar locuiau în corturi, fiindcă în acel moment în zonă nu era nimic în afară de ruinele orașului vechi și de câmpuri goale. În primii ani, din cauza malariei mor câteva sute de armeni, iar între anii 1946-1947 mai multe familii repatriază în Armenia. Cu toate acestea, în câteva decenii, satul devine foarte prosper având o agricultură dezvoltată, mai ales exportul mărului.

Orașul armenesc Ainjar
(foto: horizonweekly.ca Ainjar)

Primarul și toți membrii consiliului sunt armeni. Funcționează trei biserici armene pentru cele trei comunități religioase armene din Liban, iar fiecare dintre ele au școală pentru elevi. Părintele bisericii armene catolice din Anjar, Mesrob Topalian, mărturisește că cele trei comunități religioase armene trăiesc în consolidaritate și există o atmosferă frățească. Sărbătoresc câteva aniversări împreună, inclusiv Revelionul când se adună în piața centrală și cu rugăciune, cu dansuri și cu cântece întâmpinând noul an. Această idee este susținută de Yesayi Havatian, agricultor și istoriograf armean din Anjar, care confirmă: „În afara Armeniei noi suntem o mică Armenie, care are o primărie unde toți angajații sunt armeni. Populația permanentă a localității este aproape 3000 de persoane” (Hakobyan, 2007: http://aniarc.am).

Orașul Bourj Hammoud
(foto: twitter.com, pagina Armenians in Lebanon)

Pe lângă Anjar, Bourj Hammoud este un oraș armenesc, în imediata vecinătate a Beirutului, cu câteva zeci de mii de armeni unde multe străzi poartă nume armenești, iar viața internă se organizează conform tradițiilor armenești (din punct de vedere administrativ este oraș, dar practic este ). Bourj Hammoud este cel mai dens populat oraș din Orientul Apropiat: pe suprafață de 2.5km2 locuiesc cca 150,000 de oameni. Ulterior, unii locuitori armeni din Anjar, Bourj Hammoud și din alte localități au înființat localitatea Mezher, un oraș mic, cu o semnificație importantă pentru comunitate (http://barometer.am).

Încă o filmare din Bourj Hammoud din 2018 după ce „Homenetmen” a devenit campioană la baschet:

Astăzi, comunități armene se mai întâlnesc în Tripoli, Zahle (Zaḥlah), Jounieh, Byblos (Ğubayl), satul Bikfaya (Bikfayā), unde este și reședința de vară a Catolicosului din Cilicia, etc. În aceste localități, influența armenilor în mod treptat a scăzut, iar comunitățile armene, după cum s-a observat, s-au grupat în Beirut și în suburbiile lui din districtul Metn, precum și în satul Anjar. Pe parcursul unor decenii, armenii au fost total integrați în viața libaneză, fiind prezenți în toate straturile societății.  

 (va urma)

Arsen ARZUMANYAN

  •  
  •