Andreea Barbu

Un muzeu din Ierusalim prezintă artiști armeni care au reinventat ceramica pentru acest oraș

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

Artizanul David Ohannessian și un sponsor britanic au schimbat fața capitalei în anii 1920. Lucrările sale sunt expuse în muzeul arheologic Rockefeller… și pe străzile orașului.

articol de Aviva și Shmuel Bar-Am

O sală din Sledmere, un palat în Yorkshire, Anglia, este unică. Realizată de un artist armean pentru diplomatul britanic Mark Sykes în 1913, este numită Sala Turcă și pereții săi sunt complet acoperiți de plăci ceramice.

The Turkish Room

La șase ani după ce sala a fost finalizată, guvernatorul britanic militar al Ierusalimului l-a rugat pe același artist să renoveze plăcile glazurate de pe pereții exteriori ai Cupolei Stâncii. Numele guvernatorului era Sir Ronald Storrs, iar cel al artistului armean David Ohannessian. Ohannessian a acceptat invitația și împreună cu britanicul i-au adus pe artiștii Neshan Balian și Megerdish Karakashian. Toți trei acumulaseră experiență în domeniul ceramicii glazurate în atelierele din Turcia. În câțiva ani Strros și cei trei artiști armeni au schimbat fața Ierusalimului. În 1920 Storrs a hotărât ca fiecare nouă clădire din oraș să fie construită cu piatră caldă, originară din Ierusalim. În același timp, armenii au combinat ceramica tradițională cu ceea ce era unic în Ierusalim. Și de atunci, ceramica armeană din Ierusalim – un produs local care nu a existat înainte de sosirea acestor artiști în 1919 – poate fi văzută pe sau în interiorul multor clădiri din oraș.

Nepoata lui Ohannessian, Sato Moughalian, a publicat biografia artistului anul trecut. ( vezi aici)

O vilă construită în Ierusalimul de Est în anii 1930 de scriitorul și savantul Isaaf  Nashashibi se mândrește cu o serie de plăci ceramice pe fațadă.

În toamna anului 2019, Muzeul de Arheologie Rockefeller a găzduit o expoziție care marchează o sută de ani de ceramică armeană în Ierusalim. Fawzi Ibrahim, curatorul expoziției a numit-o Fărâmă de paradis, după fabuloasa lucrare murală realizată mai târziu de Marie Balian, o ceramistă armeancă de renume internațional. Expoziția a fost concepută de Eliran Mishal.

În pregătirea expoziției, Ibrahim a desfășurat o bogată activitate detectivistică. A localizat piese ceramice care au împodobit Cupola Stâncii din secolul al șaisprezecelea, plăci de la Catedrala Saint James din secolul al optsprezecelea și a găsit plăci care decorau Mormântul lui David înainte de a fi distrus de vandali. Ohannessian a primit prima comandă publică în 1922, când a fost chemat să decoreze frumoasa bancă proiectată de arhitectul și designerul britanic Charles Robert Ashbee pentru Turnul lui David. Cu toate că acestă lucrare nu mai există, Ibrahim a dezgropat panouri asemănătoare cu cele ale lui Ohannessian din acea perioadă și le-a expus într-o bancă.

De asemenea, printre splendidele exponate există o placă reprezentând stema Armeniei, lucrări din ceramică inspirate de un mozaic din secolul al șaselea descoperit la Ierusalim, având o inscripție în limba armeană, o hartă din ceramică a Țării lui Israel în ebraică din 1930, o farfurie frumoasă pentru Paser Seder și plăci ceramice actuale produse special pentru această ocazie.

În ultimii o sută de ani, indicatoarele din Ierusalim au fost schimbate de trei ori. Povestea acestor indicatoare de pe străzi din ceramică apare pe un perete al expoziției. În perioada Mandatului britanic denumirea străzii era scrisă întâi sus în engleză, la mijloc în arabă și jos în ebraică. Când în 1958 orașul a fost împărțit, în Ierusalimul de Est denumirile în ebraică nu au mai apărut, astăzi denumirile în arabă sunt plasate între cele din ebraică care sunt așezate sus și cele de jos din engleză.

Unul dintre cele trei videoclipuri din expoziție prezintă multe din clădirile din Ierusalim, având dale ceramice. Alt videoclip arată sala turcă de la Sledmere și cel de-al treilea înfățișează două metode de producere a ceramicii armene locale, sub glazură și sub șnur uscat (cuerda seca). Vopselele, materialele și instrumentele utilizate pentru realizarea ceramicii sunt de asemenea expuse, iar etichetele oferă explicații detaliate privind istoria și dezvoltarea acestei școli unice de artă.

Muzeul Rockefeller – satelit al Muzeului Israel din Ierusalimul de Est – este la rândul său o operă de artă. John D. Rockefeller Junior a donat două milioane de dolari pentru construcția acestui magnific edificiu, prima clădire din țară construită special ca muzeu. Această instituție, având mii de artefacte arheologice excavate în perioada Mandatului Britanic (1919-1948) a fost inaugurată în 1938 la sud de Poarta lui Irod și vizavi de zidurile Orașului Vechi.

Un amestec strălucit de est și vest, complexul are mai multe aripi într-o singură structură și un turn octogonal. La capătul bazinului din curtea interioară a muzeului se află o capodoperă a lui Ohannessian, o fântănă albastră din plăci cu un model unic.

Pentru a admira ceramica armeană în Ierusalim, tot ce trebuie să faceți este să vă plimbați prin oraș. Plăcile se găsesc pe locuințe ridicate de creștinii și musulmanii înstăriți în timpul Mandatului Britanic, în hoteluri, biserici, muzee, cimitire, într-o moschee și la intrarea într-o sinagogă. În cartierul Talbieh cel puțin două clădiri au plăci foarte frumoase. Una este cunoscută având denumirea Ceramics House (Beit Hakeramika) pentru ornamentația sa splendidă. Construită de către Elias și Catherine Gelat în anii 1930 este renumită ca locație unde Comisia Peel și-a desfășurat dezbaterile și a venit cu primul plan de partajare a Palestinei.

The so-called Ceramics House in the Talbieh neighborhood of Jerusalem, built in the 1930s, is adorned with tiles and famous for hosting the UN’s Peel Commission. (Shmuel Bar-Am)

Există plăci ceramice pe mai multe case din cartierul Bak, fiind inclusă și vila de pe strada Shimshon. Proprietarul a fost Dib Shukry, unul dintre cei mai importanți dealeri de mașini din Ierusalim în anii 1930. În apropiere, în Colonia Germană, plăcile ceramice înfrumusețează intrarea într-o casă de pe strada Hatzfira ridicată în 1938.

Lawrence al Arabiei și Richard Gere au fost oaspeții hotelului The American Colony de pe strada Nablus. Vila somptuoasă, una dintre primele apărute în afara zidurilor Orașului Vechi a fost construită de un efendi bogat pentru sine și cele patru neveste.

Efendi a murit fără a lăsa un moștenitor de sex masculin, iar în 1896 vila a fost închiriată unui grup din Chicago numit The American Colony, cunoscut pentru acțiunile sale caritabile. La începutul secolului al douăzecilea acest grup a început să închirieze camere vizitatorilor. Treptat, hotelul The American Colony a devenit renumit datorită ospititalității gazdelor și ambianței elegante. Lucrările lui Ohannessian sunt expuse în holul acestei vile.

Biserica scoțiană Saint Andrew construită în 1927 are multe lucrări de artă uimitoare din ceramică albastră armeană. Situată vizavi de Muntele Sionului, această biserică cu un turn alb celebrează sutele de trupe scoțiene care au murit în lupta pentru Țara Sfântă, în timpul Primului Război Mondial.

Misionarii din America și Anglia sunt înmormântați în cimitirul protestant de pe Muntele Sionului. Lângă intrare, mormântul lui Herand Petrosian care a murit în 1937 este acoperit cu plăci armenești.

În anii 1930, scriitorul și savantul Nashashibi a construit o vilă superbă pentru familia sa în  cartierul Sheik Jaffah care se mândrește cu o bogată colecție de plăci ceramice. Astăzi aici este un centru pentru arte și literatură care deservește populația din Ierusalimul de Est, oferind cursuri, prelegeri și având o mare bibliotecă publică.

The 1930s East Jerusalem villa built by writer and scholar Isaaf Nashashibi boasts an array of ceramic tiles on its facade. (Shmuel Bar-Am)

Plăcile ceramice împodobesc un edificiu pe strada Helena Hamalka care a fost construit în anii 1920. La scurt timp, clădirea a fost unită cu alta din vecinătate și transformată într-un hotel care a funcționat până în 1966. Persoane importante, precum David Ben-Gurion sau Levi Eshkol au fost găzduite aici.

La finalul anilor 1920, proprietarul unui pub din apropierea pieței Mahane Yehuda a fost convins de un măcelar din cartier și de acoliții lui să-și transforme locația într-o sinagogă sefardă numită Hessed VeRahamim. Recent a fost renovată această sinagogă și e renumită pentru ușile sale acoperite cu simboluri decorative din argint, reprezentând cele douăsprezece triburi.

The Hessed VeRahamim Sephardic synagogue in Jerusalem, decorated with Armenian ceramic tiles designed by Jerusalem-born artist Hagop Antreassian. (Shmuel Bar-Am)

În prezent intrarea este împodobită cu plăci ceramice armenești create de Hagop Antreassian. Unul dintre rarii artiști armeni care deși născut la Ierusalim nu este urmașul niciuneia din cele trei familii care au sosit în 1919. Antreassian și-a început cariera în domeniul ceramicii în 1980.  

Aviva Bar-Am este autorul a șapte ghiduri turistice ale Israelului în limba engleză.

Shmuel Bar-Am este ghid licențiat care organizează tururi private în Israel pentru vizitatori, familii sau grupuri mici.

https://www.timesofisrael.com                              

Traducerea și adaptarea Andreea Barbu        

  •  
  •