Mihai Stepan Cazazian

Spălarea picioarelor la copii în biserica armeană din Botoşani

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

 

 

 7. Preotul Kricor spal_ picioarele copiilor, 1

 Biserica armeană din Botoşani aşteaptă în fiecare an cu multă bucurie şi nerăbdare acest ritual, care a devenit tradiţional. Obiceiul a devenit un adevărat eveniment, care atrage multă lume în biserică, inclusiv creştini de alte confesiuni. Un număr mare de credincioşi aduc copii la această ceremonie. Este prilejul când, în biserica Sfânta Maria, copiii rămân după oficierea ritualului pentru a primi împărtăşania dinaintea sărbătorilor pascale.

Slujba a fost oficiată în seara zilei de joi, la orele 18. Înainte de alegerea copiilor, preotul Radu Kricor Holca aminteşte acestora Evanghelia după Ioan, unde este scris că după „Cina cea de Taină”, Isus a umplut o carafă cu apă şi, coborând în genunchi în faţa ucenicilor săi, le-a spălat umil picioarele, ştergându-le cu prosopul legat la brâu. Până atunci, spălarea picioarelor era pentru oameni un semn de ospitalitate, de respect arătat musafirilor de către gazdă şi era făcută de slugile sau de sclavii gazdei. Dar atunci când Isus a îngenuncheat şi le-a spălat picioarele, el a dat apostolilor şi mai departe oamenilor, cel mai adevărat exemplu al supuşeniei şi smereniei.

5. Sfin_irea apei _i a uleiului de mir

De la începutul creştinismului, ritualul a fost preluat de preoţi în biserică. La biserica ortodoxă din Siria  spălarea picioarelor o făcea episcopul, puţin mai târziu, la biserica ortodoxă coptă ritualul este practicat şi de preot. Obiceiul ajunge la împăraţii bizantini care îl practicau în Joia Mare. El este menţionat de Sfântul Augustin în secolul VI şi este preluat de regii din Anglia sau împăratul Austriei.

6. Preotul Kricor roste_te o rug_ciune înaintea ritualului sp_l_rii picioarelor

Însă întemeietorul minunatei slujbe a spălatului picioarelor este socotit a fi Sfântul Efrem Sirianul, în secolul IV. Aş cum a lăsat Isus Hristos, omule este considerat curat şi de aceea se spală numai picioarele. Biserica armeană preia ritualul în secolul al XI-lea, acesta fiind impus de catolicos. Ritualul s-a păstrat neschimbat timp de un mileniu. Preotul bisericii urcă pe altar  însoţit de 12 persoane desemnate şi sfinţeşte untdelemnul şi apa pentru ritual. Spălatul picioarelor la copii este o practică mai târzie. Pentru aceştia ritualul are  o semnificaţie simbolică. Copilul este curat, katharos în limba greacă înseamnă în acelaşi timp curat fizic dar şi neprihănit moral.

Spălatul picioarelor, la biserica armeană Sfânta Maria din Botoşani urmează ritualul creştin ortodox . După rugăciunea care precede obligatoriu ritualul, preotul Kricor se aşează în genunchi, spală picioarele copiilor, le şterge şi le unge cu untdelemn. După aceasta, el citeşte evanghelia, versetele care prezintă spălatul picioarelor de către Hristos care nu a uns picioarele apostolilor. Untdelemnul reprezintă ungerea lui Hristos de către femeia păcătoasă.  După slujbă preotul  Radu Kricor Holca a împărţit ulei sfinţit credincioşilor care îl dau celor bolnavi, îl amestecă în uleiul din casă sau ung cu el ouăle roşii de Paşte.

Bucuria a fost mare pentru că niciodată, în ultimele decenii, nu au fost atâţia copii în biserica armeană Sfânta Maria din Botoşani.

          Simion Florin Egner – Viorica Popa

  •  
  •