Elena Ciobanyan

Serge Avedikyan în pielea lui Paradjanov

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

paradjanov

Regizorul, actorul, scenaristul și producătorul de filme armeano-francez, Serge Avedikyan (născut la 1 decembrie, 1955 la Erevan) împreună cu Olena Fetisova a realizat un film scandalos despre Paradjanov, al cărui rol este jucat chiar de Avedikyan.

Regizorul, pe baza poemului lui Hovhannes Tumanyan și a operei “Anuș” a lui Armen Tigranyan,  prezintă o poveste tragică de dragoste dintre o fată și un băiat. Iar ce încearcă filmul să transmită publicului, vom afla chiar de la regizorul, care ne sfătuiește în timpul vizionării filmului, să nu uităm că acesta este doar un film artistic.

– Domnule Avedikyan, filmul dvs. este foarte interesant, însă poate naște și discuții, controverse. Despre ce este vorba?

– Filmul descrie viața lui Paradjanov și problemele lui cu autorității sovietice. Este prezentată lumea interioară, emoțiile, dorințele și gândirea suprarealistă a geniului. Cei care credeau că este imposibil să se realizeze un film artistic despre Paradjanov, s-au convins că se poate.

93820df130084618c8796da15c41f49dCe mesaj transmite filmul Paradjanov, îndrăgostitul de frumos?

– Acesta deține un mesaj îndreptat către generația tânără de a dobândi libertate internă. Vreau ca tinerii să-și consolideze libertatea și să ia decizii singuri și nu cu ajutorul părinților.

– Ați fi acceptat să jucați rolul lui Paradjanov, dacă nu l-ați fi cunoscut?

– Poate, da. M-am întânit cu Paradjanov pentru prima dată în 1983 în Tbilisi, în casa lui. Atunci aveam 25 de ani și făceam un film documentar la Erevan. La 1 ianuarie l-am vizitat în casa lui și am petrecut o zi întreagă împreună. Ne simțeam atât de apropiați, de parcă ne cunoșteam de mulți ani. Următoarea întâlnire a avut loc la Erevan. Apoi el a venit la Paris pentru a se trata și… ulterior a muri.

Paradjanov era periculos pentru regimul totalitar. Și dvs. vă considerați un om periculos?

– Artiștii sunt periculoși în primul rând pentru ei înșiși. Artistul este periculos, dacă este universal și iese din granițele totalului.

– Iar filmul dvs. este periculos?

– Da, pentru că un regizor de la Paris realizează un film despre Paradjanov și încearcă să-i joace rolul.

– După filmare mulți actori intră în depresie neputând ieși din rolul jucat. Este posibil așa ceva?

–  Nu înțeleg, când spun: am intrat în pielea protagonistului și nu pot să ies din această stare. Nu există așa ceva, pentru că totul este sub control. Actorul ar trebui să fie în stare să se cunoască pe sine dar și caracterul personajului întruchipat. Iar acel actor care se pierde complet nu este pe drumul cel bun.

În filmul, realizat în colaborarea cu Olena Fetisova,  parcă ați pus punct la hainele tradiționale…

– Aveți dreptate. În realitate, doresc să merg pe calea universală și să scot veșmintele tradiționale din munca mea, deoarece naționalul exista deja în muzică, al cărei limbaj este armeana.

Ce noi filme să așteptăm sub semnătura lui Serge Avetikyan?

– Deja realizez două filme, nu în Turcia, dar nu mă obligați să le dezvălui. Lucrez, de asemenea, la un film de lung-metraj, de animație despre Genocidul armean, care va povesti despre consecințele Genocidului și va fi mai sever cu Turcia. Nu trebuie să uităm de Genocid, însă nu trebuie nici să  ne scufundăm în el.

Elena Ciobanyan

  •  
  •