Mihai Stepan Cazazian

Sărbătoarea Crăciunului şi Botezului lui Hristos la Parohia armeană din Botoşani ( ianuarie 2013)

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

În ziua de 12 ianuarie 2013 în Parohia bisericii armene Sfânta Maria din Botoşani a avut loc slujba Crăciunului şi a Botezului lui Hristos (Teofania).

Ca de fiecare dată atunci când ajunge preotul armean în Parohia Botoşani, numărul enoriaşilor veniţi la biserică este mare. Şi acest lucru se întâmplă chiar dacă un număr de familii de armeni botoşăneni nu vin la biserică pentru că îl aşteaptă de Bobotează pe preot acasă.

Pentru slujba religioasă de Bobotează, cea mai aşteptată în comunitatea armeană din  Botoşani, totul este pregătit cu multă grijă din timp de preot şi de personalul administrativ al parohiei. Mironul, untdelemnul sfinţit, este adus de la Arhiepiscopie.

La sfinţirea apei se toarnă mirul păstrat în porumbel, adus de preot în ziua precedentă. În altarul bisericii Sfânta Maria cu hramul Adormirea Maicii Domnului, porumbelul din argint aurit  păstrător de mir este cel donat din anul 1784 de Asfadur Kaiserliu. Timp de peste două secole el a fost folosit la ceremoniile religioase la biserica Sfânta Maria.

Preotul încrediţează crucea din apa sfinţită  copilului care îl asistă la slujbă

Biserica armeană Sfânta Maria din Botoşani a mai avut un porumbel tot din anul 1784, dăruit de Bogdan Cirac. Era folosit la sfinţiri făcute în locuri din afara bisericii. Acesta se află astăzi la Arhiepiscopia Bisericii Ortodoxe Armene din România. În altarul celorlalte  biserici armene din Botoşani mai există porumbei de argint aurit: unul din anul 1828, donaţie Nicaş Lusighian şi un altul din anul 1833 oferit de Arhiepiscopie. Realizările artistice ale acestor porumbei sunt adevărate opere de artă.

Parohia armeană Botoşani a înnoit în acest an cristelniţa pentru apa de Bobotează. „Cristelnicul galben mare cu capacul lui”, denumirea sub care figurează acest obiect de cult încă din Inventarul obiectelor de cult ale Parohiei Sfânta Maria, din anul 1911 şi dăruit de Iacob Ciomac în urmă cu mai bine de un secol, a fost restaurat şi căptuşit cu un strat de inox la interior pentru ca aghiazma să fie păstrată în cele mai bune condiţii de igienă. Acest lucru l-a făcut comunitatea locală  în anul 2012, în luna decembrie.

Sfinţirea apei la biserica Sfânta Maria din Botoşani de preotul Radu Kricor Holca

Crucea mare de argint, din minialtarul paraclisului bisericii Sfânta Maria din Botoşani, care este cufundată tradiţional în apă şi care se sărută de enoriaşi la sfârşitul slujbei este „crucea mare de argint cu pediestal”, donată de Isaia Basgalu în anul 1781 şi care este amintită, pentru frumoasele ei ornamente, în cartea „Biserica armeană din Botoşani – o existenţă de peste şapte secole”, autori Florin Simion Egner şi Viorica Popa şi apărută în anul 2012. Alături de porumbelul din anul 1784, şi acestă frumoasă cruce a folosit, timp de peste două secole, la ceremoniile religioase de Boboteză la biserica Sfânta Maria.

Preotul Holca are pentru slujbe o cruce de mână mică, aurită. Această cruce, aflată la Parohia Botoşani din anul 1826, a fost dăruită Bisericii armene Sfânta Maria de Mardiros Avedic şi soţia lui Margareta.

Slujba de Bobotează începe tradiţional la ora 10. După slujba în limba armeană, care aminteşte enoriaşilor de tradiţii şi de strămoşii lor, preotul Radu Kricor Holca a citit în limba română din Evanghelia după Ioan despre venirea lui Isus la Ierusalim, lângă Poarta Oilor, la vindecarea de la scăldătoarea Betezda. Scăldătoarea avea cinci pridvoare. Aici Sfântul Duh se pogora din când în când  şi tulbura apa, iar cel care intra întâi în scăldătoare după tulburarea apei se făcea sănătos de orice boală avea. Preotul a legat acest fapt când a amintit, într-o scurtă predică, despre porumbelul care simbolizează Duhul Sfânt şi de sfinţirea apei la sărbătoarea de astăzi.

Radu Holca a amintit despre faptul că armenii sărbătoresc Crăciunul şi Botezul Domnului pe 6 ianuarie, aşa cum făcea, până  la sfârşitul secolului al III-lea, întreaga Biserică creştină. Iar după  ce în anul 336 Roma a început să sărbătorească Naşterea separat, pe 25 Decembrie, mai multe Biserici răsăritene au preluat această dată, dar Biserica Ortodoxă Armeană a păstrat până în zilele noastre sărbătoarea comună, Teofania.

În biserica armeană din Botoşani aspirantul la a ajunge preot, tânărul (încă elev) Vlad Damian, fiul unei familii de armeni  din parohia Sfânta Maria, care asistă preotul la fiecare slujbă, a citit pastorala P.S. Episcopului Datev Hagopian trimisă tuturor parohiilor armene din România.  Vlad Damian este un elev foarte bun şi intenţia lui era să urmeze studii de medicină. Tatăl lui, Gică Damian, este membru supleant al Consiliului Parohial. Vlad a participat la tabăra de vară a tineretului armean iniţiată de Arhiepiscopie şi a fost trimis două săptămâni în tabără în Armenia. Aceste contacte l-au determinat să-şi schimbe opţiunea. Preotul Holca i-a adus un şabic de la Şcoala de vară de la Suceava. De atunci asistă preotul la toate ceremoniile religioase în Botoşani.

După citirea pastoralei  s-a trecut la sfinţirea apei de Bobotează.

Sfinţirea apei se face prin semnul crucii şi prin sfântul mir. Crucea se cufundă de 3 ori în apă. Mirul este darul Sfântului Duh, de aceea el este picurat din porumbelul din altar. Preotul Holca aminteşte că în Biserica Apostolică Armeană mirul se sfinţeşte o dată la şapte ani de catolicosul tuturor armenilor. Untdelemnul sfinţit este realizat din ulei de măsline amestecat cu  alte uleiuri şi esenţe parfumate din plante şi flori.

După sfinţirea apei preotul scoate din aghiazmă crucea mare pe care o dă copilului armean care asistă la slujbă. Enoriaşii trec pe la el pentru sărutul crucii. Fiul armeanului Cristian Aritonovici, tânărul Bogdan, un copil cu multe calităţi, are 11 ani şi este deja, de mai bine de trei ani, prezent la fiecare slujbă în biserica Sfânta Maria. Şi tatăl lui este membru supleant în Consiliul Parohial Botoşani.

Preotul Holca stropeşte cu aghiazmă şi binecuvântează pe cei prezenţi şi invită enoriaşii la sărutarea crucii. Fiecare enoriaş trece apoi să primească un recipient plin cu apă sfinţită pe care o duce acasă. Din motive de igienă, parohia Botoşani are o singură persoană, pe Elena Chirica, care umple vasele cu aghiazmă, obicei care se păstreză de mulţi ani.

La parohia Botoşani tradiţia este ca preotul să meargă după slujba de Bobotează în casa celui care oferă cei mai mulţi bani la o licitaţie simbolică care are loc după slujbă. Şi în acest an familia Mircea, Ileana şi Raluca Trufaşu au oferit suma cea mai mare, dobândind acest privilegiu. Preotul merge însă şi la celelalte familii care solicită acest lucru. Iar cele mai multe familii armene doresc ca preotul Holca să le binecuvânteze casele la începutul anului.

Botoşani, 12.01.2013.

Florin Simion Egner şi Viorica Popa

 

 

  • 6
  •