Eduard Antonian

Rolul Diasporei sau Armenian Review

Share

Zilele trecute am avut din nou plăcerea de a primi și citi prestigioasa revistă Armenian Review (Vol. 52, nr. 3-4/2011). Publicația care apare fără întrerupere de 65 de ani în Masachusetts, SUA se bucură astăzi de colaboratori, nume grele în lumea cercetătorilor armenologi și nu numai, ca Richard Hovannisian, Vahagn Dadrian sau Ronald Grigor Suny, reputați istorici și profesori la unele dintre cele mai faimoase universități americane.

Acest număr al revistei structurat în două mari părți, cuprinde în primul capitol patru articole deosebit de interesante și importante pentru cercetători sau pentru cei ce doresc să aprofundeze în detaliu mentalitatea și evoluția Diasporei armene în ultimele sute de ani. Primul articol semnat de Ara Sanjian The ARF’s first 120 years: A brief review of available sources and historiography, este în același timp o provocare, dar și o oportunitate pentru istoricii interesati de rolul și activitatea Dașnacilor în Diaspora după 1924. Un alt articol scris de către Bedros Der Matossian The Genocide Archives of the Armenian Patriarchate of Jerusalem, trece în revistă principalele documente aflate în Arhivele Patriarhiei din Ierusalim, documente de o importanță vitală în lupta pentru recunoaștere Genocidului Armean. Cel de-al treilea articol este o colaborare între Katy E. Pearce, Howard Giles, Christopher Hajek, Valerie Barker și Charles Choi – The rolls of communication and trust in reported compliance with Police in Armenia and in the United States. Acesta este de fapt mai mult un studiu sociologic comparativ care analizează atitudinea și relațiile armenilor din SUA și Armenia vis-à-vis de lege și Poliție în comunitățile în care aceștia trăiesc. Și în sfârșit ultimul articol semnat de către Armen Baibourtian (primul Ambasador al Republicii Armenia în India după 1991) intitulat Ascending bilateral relation: A critical analysis of interaction between Armenia and India, tratează pe larg relațiile diplomatice între Armenia și India (unde colonia armeană veche de secole a jucat un important rol), prin prisma diplomatului, Ambasadorului, a observatorului direct.

Cea de a doua parte a revistei este dedicată recenziilor și studiilor unor cărți de specialitate sau literatură, mai vechi sau mai noi, care prin importanța lor sunt esențial de readus în atenția cititorilor. Khentă (Nebunul) lui Raffi este reanalizat, la fel Children of Armenia: A forgotten Genocide, scrisă de Michael Bobelian, My literary profile: A memoir de Helen Pilibosian, sau se aprofundeaza operele primei generații de scriitori armeano-americani prezenți în volumul lui David Kherdian, Forgotten bread –first generation Armenian-American writers.

Armenian Review nu-și dezminte numele, este și va rămâne o publicație etalon care continuă în paginile sale să cerceteze, să analizeze, să recenzeze și să ofere cititorilor săi o mai bună înțelegere a Diasporei armene prin prisma scrierilor unor intelectuali cu diverse specializări. Revista nu face altceva decât să sublinieze rolul Diasporei într-un context comparativ și în final ne conduce la conștientizarea realității în care Republica Armenia n-ar putea exista fără Diaspora sa.

•
  •

One Response to Rolul Diasporei sau Armenian Review