Mihai Stepan Cazazian

RECENZIE / UN AL PATRULEA ROMAN CU MANUC BEY

Share

Mea culpa. Dar atunci când am prezentat cele trei romane cu Manuc Bey nu cunoșteam romanul Victoriei Comnea intitulat  MAREA  MASCARĂ, având ca protagonist pe Manuc Bey Mirzaian. Romanul a apărut la editura Dacia în 2011.  (248 p).

Romanele Victoriri Comnea care se ocupă de Manc Bey nu sunt chiar o trilogie ci momente separate din viața furtunoasă a diplomatului, comerciantului și politicianului Manuc Bey.  Primul roman Manuc (2006), se oprește la momentul încheierii Păcii de la București din 1812. Al doilea, cel de care ne vom ocupa aici, apărut în 2011, Marea Mascară, ne plaseaza în epoca lui Vodă Caragea și celebra ciumă care a bântuit țara, iar romanul Alexandropol orașul lui Manuc Bey este povestea tragică ce relatează încercarea bey-ului de a ridica la Reni cel mai mare port din Europa cu ieșire la mare prin Dunăre care să aviveze comerțul si economia Moldovei și unde să-și găsească adăpost cei prigoniți în Turcia – greci, evrei, armeni etc, sub egida țarului Alexandru care stăpânea la acea vreme întreaga Basarabie.

Venind la romanul Marea Mascara, citim pe coperta patru: „ romanul aduce în față două personalități istorice deosebit de puternice: noul domn al Tării Românești, fanariotul Ioan Caragea și Emilian Mirzaian, bancherul și diplomatul cunoscut sub numele de Manuc Bey.

În decorul unui București acoperit de nori, bântuit de cumplita ciumă din 1813, pe durata a trei luni și jumate, respectiv de la revenirea prințului Manuc pâna la cea de a doua și definitiva sa fugă din Țara Românească, se derulează tot felul de intrigi, dezvăluiri, capane, crime, taine, viața și averea prințului fiind, pe rând, mize ale unui joc tragicomic, dominat de stilul pehlivănesc, avariția, cruzimea și ipocrizia noului domn.

Toate acestea și încă multe altele se constituie în dinamica unei adevărate mascara’, cu măști și clovnerii, într-un modern și totuși pitoresc travesti istoric, sub care cititorul va putea surprinde nu doar trecutul… dar si unele stări ale prezentului.”

Seria aceasta de romane ne strămută  în altă epoci, cu alte mijloace de transport, cu alte instituții publice, cu oameni ce poartă alte straie dar care până la urmă se vădesc a fi mai aproape de noi, cei de azi, de cât am putea crede…

ARPIAR S.

• 11
  •