Redactor

Radio Neptun – Emisiunea „Povestile Thaliei Ex-Ponto“

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

Radio Neptun – Constanta
Realizatori: Anaid Tavitian si Luana Luban
Difuzare: Joi ora 15.00

headerÎntr-un moment în care istoria se traieste simultan cu evenimentul, în care realitatea este sufocata de promiscuitatea si senzationalul faptelor marunte, ne-am smuls fara regrete din tentaculele lipicioase ale cotidianului vrajitor, pentru a sta la povesti despre teatrul dobrogean. Demersul de a reconstitui peste jumatate de secol de istorie a teatrului din Constanta a debutat pe calea undelor, la Radio Neptun, si s-a extins în spatiul tiparit al Revistei Tomis, ca o marturie a cuvîntului care, pîna nu este scris negru pe alb, parca nu capata credibilitate în istorie.

Prin intermediul celor doua mijloace de comunicare, unul cu o larga zona de acoperire, celalalt cu un cadru mai restrîns dar la fel de important, Anaid Tavitian, secretarul literar de peste 30 de ani al Teatrului de Stat din Constanta si Luana Luban, redactor cultural la Revista Tomis – singura revista cu iesire la mare…, le propun, de aproape un an de zile, tuturor celor care iubesc universul vazut si nevazut al teatrului, Povestile Thaliei Ex-Ponto, un demers radio-scriptic despre bogata si, prea putin cunoscuta, istorie a teatrului dobrogean. În fiecare editie, vocea care împartaseste fapte, evenimente, curiozitati si vorbe de duh îi apartine secretarului literar Anaid Tavitian care, indiferent de context sau de anotimp, vorbeste despre teatru cu o bucurie incomensurabila.

Acest demers cultural, revendicativ si nostalgic, în ultima instanta, a început în luna februarie 2009 la Radio Neptun respectînd, cronologic vorbind, bogata istorie a templului Thaliei Pontice. Astfel, demersul nostru a debutat, cum era si firesc, cu o emisiune despre „Începutul Teatrului Dramatic Constanta“, ocazie cu care Anaid Tavitian a adus la lumina prezentului marturii despre existenta pe pamînt dobrogean a fenomenului teatral înca din Antichitate si despre fascinatia pe care aceste pamînturi au exercitat-o dintotdeauna asupra creatorilor de teatru si nu numai. Înca de la înfiintare scena templului pontic a fost locul pe care au pasit monstri sacri ai dramaturgiei nationale si universale, precum Anton P. Cehov si I.L. Caragiale, doi autori care nu mai au nevoie de nici o prezentare si ale caror piese s-au jucat si continua sa se joace la Constanta cu mare succes. si pentru ca reusita oricarui spectacol rezida în munca de echipa, nu i-am adus la lumina rampei doar pe oamenii de pe scena, ci si pe cei din fata scenei. De-a lungul timpului Teatrul din Constanta a colaborat cu unii dintre cei mai mari regizori români. Maestrul Val Mugur si celebrul regizor Ion Maximilian au scris nenumarate file din istoria de aur a templului pontic, spectacolele montate la Constanta purtînd amprenta celor doi maestri fiind premiere pe tara si adevarate bijuterii teatrale.

Prin bunavointa si generozitatea secretarului literar Anaid Tavitian, Povestile Thaliei Ex-Ponto au dezvaluit ascultatorilor si cititorilor lucruri mai putin stiute sau consemnate de presa vremii, au reînviat spiritul efervescentei culturale dobrogene specifica anilor ’60 – ’70 si au adus la lumina multe istorioare si curiozitati din culisele teatrului. Pîna în prezent, am reusit sa vorbim despre importante capitole din istoria Teatrului de Stat Constanta precum „Serile de Teatru Antic“, „Premiere absolute“, „Studioul Experimental“, „Festivalul politic“, „Teatrul de Papusi“, „Dramaturgi locali“ etc., dar povestile sînt departe de a se termina…

Un episod important al Povestilor Thaliei Ex-Ponto îl reprezinta si artistii armeni care au colaborat de-a lungul timpului cu Teatrul Dramatic din Constanta. Este vorba despre Bergi (Bebe) Diradurian, constantean de loc, un actor cu un zîmbet permanent, un personaj masiv, impunator, caruia toti oamenii din teatru îi spuneau „baronul“. Bebe Diradurian a jucat în cîteva dintre spectacolele montate între anii 1958 – 1963 si anume: „Centrul înaintas a murit în zori“, „Omul cu mîrtoaga“, „Însir’te margarite“ si altele. De asemenea, a fost asistent de regie la nu mai putin de noua spectacole lucrînd alaturi de regizorii Sica Alexandrescu, Val Mugur, C-tin Dinischiotu, Petru Mihail, ceea ce a constituit un preludiu fericit pentru functia de regizor de platou, meserie pe care, cu un calm extraordinar, a profesat-o în Televiziunea Nationala pîna la pensionare. Kirkorian Nisan a fost sunetist pîna la emigrarea în S.U.A., iar Dicran Asarian este si astazi sunetist la Teatrul de Copii si Tineret de la Constanta. Sa nu uitam nici de Harry Tavitian care a colaborat cu teatrul constantean în anii ’80, atunci cînd a jucat într-un spectacol memorabil si, anume, „Furtuna“ regizat de Kovacs Ildiko. Îmbracat în costum armenesc celebrul jazz-man Harry Tavitian a compus si a interpretat si o muzica ce avea multe influente de folclor balcanic, românesc si armenesc.

si, pentru ca lumea în care traim este atît de zgomotoasa, va lansam invitatia sa va bucurati de o clipa de liniste ascultînd emisiunea Povestile Thaliei Ex-Ponto, accesînd site-ul Radio Neptun. Speram ca toate aceste povesti minunate sa fie adunate între copertile unei carti care sa pastreze si sa transmita generatiilor viitoare marturii despre fascinanta si irepetabila istorie care s-a petrecut si pe scena, dar si în cetatea templului teatral pontic.

Luana LUBAN

  •  
  •