Mihai Stepan Cazazian

PRIMA EXPOZIȚIE POSTUMĂ ERVANT NICOGOSIAN

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

Layout 1
”În ultimii cinci-șase ani de viață nu mai vedea deloc. Cu toate acestea, și-a dorit să picteze mai departe. Pictura era viața lui. Avea în casă o cămăruță amenajată ca atelier, iar fiica lui îl ajuta. Îi aranja într-o anumită ordine culorile pe paletă: (…). Îi mai arăta, uneori, marginile șasiului. Pictorul pipăia cu palma, mereu enervat de neputința lui. Obsesia îi era gulagul, unde își petrecuse tinerețea, și, la îndemnul lui Paul Gherasim, a început să-și scrie amintirile pe pânză (…): Aktiubinsk, Karaganda, Oranki… Picturile sunt brăzdate de însemnele gratiilor.”(Mihai Sârbulescu)

După câțiva ani petrecuți în întuneric la ceas de zi ca și la ceas de noapte, Ervant Nicogosian a plecat, în mai 2014, să vadă lumina veșnică. La câteva luni după, fiica artistului și Uniunea Armenilor din România prezintă publicului, pentru prima dată, cele 34 de lucrări pe care cel mai de seamă reprezentant al artelor plastice din rândul comunității armene de pe teritoriul României – spun mulți – le-a creat fiind nevăzător.

Expoziția va fi deschisă miercuri, 12 noiembrie, ora 18:30, la Galeriile BMR, din Strada Semicercului Nr. 10, București și va putea fi vizitată până la sfârșitul lui 2014. Îl vor evoca pe pictor prietenii Paul Gherasim – membru fondator al celui mai valoros și longeviv grup de artiști români, Prolog – și Mihai Sârbulescu – conf. univ. dr. la UNArte, București.

Alte referințe critice despre Ervant Nicogosian

”Creații de o rară suculență, operele lui Ervant Nicogosian murmură sau strigă întotdeauna adevărul cu bucuria primei descoperiri și cu înțelepciunea amintirii filtrate prin timp. Sunt virtuți rare, care ne fac părtași pasionați ai emoției artistului și ai certitudinii ce ne inspiră opera sa.”(Radu Ionescu, 1975)

”Lumina din pictura sa este credința care străbate totul, tăcut, tulburând întunericul persistent, în nuanțe diferite în fiecare lucrare, indiferent de aluziile care pot fi întrezărite în subtextul imaginii. Acea credință cât bobul de muștar – sau nici atât – care face să tremure întunericul din  toate fibrele sale. Panica răului este, incontestabil, în toate etapele evoluției sale. Întunericul și lumina stau față în față, supraveghindu-se reciproc (…). Asediul luminii continuă.” (Octavian Barbosa)

”În pofida cecității, artistul nu s-a dezlipit de șevalet și memoria vizuală îl ajută să figureze noi și noi lumi. Pictura pare o pagini (i)lizibilă de manuscris, o șerpuire amețitoare, o scriitură deformată adesea de un tremor muzical.” (Iolanda Malamen)

”Nicogosian ajunge la esența marii picturi la care visa și Leonardo da Vinci.” (Bedros Horasangian)

Mai multe despre Galeriile BMR (vezi și www.galeriilebmr.ro)

Galeriile BMR – care, dincolo de îndrăzneala (și, de ce nu?, umorul)  asemănării onomastice cu cea mai importantă instituție financiară a țării, poartă, de fapt, numele pictorului Bogdan Mihai Radu – își propun să fie o bursă a artiștilor plastici de orice vârstă și calibru. De oriunde! Pentru că, da, în contextul istoric actual (România, Uniunea Europeană, 2014) a vrea să rămâi în afara circuitului produselor artistice de pe continent și chiar globale este o atitudine periferică, perdantă.

Galeriile BMR sunt un spațiu expozițional polivalent care, pe lângă expunerea temporară a colecțiilor individuale sau de grup, vor păstra energia locului la cote ridicate prin organizarea constantă de cursuri diverse (vezi, de exemplu, „Prima lecție de pictură”), prin deschiderea atât către evenimentele comercial-corporatiste, cât și private etc.

Deși demersul nostru poate părea eminamente pecuniar, fără să negăm dimensiunea lui intrinsec comercială, merită spus că ne facem din susținerea artiștilor tineri și/sau mai puțin cunoscuți o cauză sinceră.

http://www.radioromaniacultural.ro/pages/view/23018

 

  •  
  •