Redactor

Participarea României la cea dea 70-a aniversare a Festivalul de Film de la Cannes 2017

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

 #Tehnologia VR

# premiile juriul Cinefondacion si scurt-metrage

#premiul ecumenic pentru HIKARI

# Festivalul sacral al frumusetii la Pavilionul American în prezenta lui Wim Wenders

 

 

România a fost reprezentată la cea dea 70-a aniversare a Festivalul de Film de la Cannes 2017 de Cristian Mungiu preşedinte al juriului Cinéfondation şi al secţiei de scurt-metraje. România nu a fost reprezentata la actuala editie cu filme in competitia oficiala, fata de editia din 2016 la care participa cu 6 filme. Acesta era un fact si imi era deja cunoscut. Cu atat mai mult ca nu ma asteptam la mai mult am ramas placut surprinsa descoperand pe parcursul festivalului implicarea altor romani. Filmul lui Serghei Loznita, “A Gentle Creature” care face parte din selectia oficiala a fost filmat de multapreciatul Oleg Mutu cu care ucraineanul se afla la a treia colaborare. Directorul de imagine roman originar din Republica Moldova nu a venit la Cannes, in schimb Loznitsa a fost acompaniat la conferinta de presa nu numai de actrita principala Vasilina Vakotseva dar si de actorul moldovean Valeriu Andriuta, care detine un rol secundar. Aceasta nu a fost prima deplasare a lui Andriuta la Cannes, in 2012 facea parte din distributia filmului lui Mungiu “Dupa dealuri”, si anume in rolul preotului. O alta surpriza  a fost participarea lui Alexander Nanau ca operator al documentarului franco-german „Nothingwood” care a fost prezentat in cadrul sectiunii paralele Quinzaine des Réalisateurs. Pe Nanau am avut ocazia sa-l cunosc la anterioara editie cand a participat cu filmul documentar ”Toto și surorile lui” pentru care a fost rasplatit cu trofeul Prix France Culture Cinema 2016 în cadrul Festivalului internațional de film de la Cannes. Si in sfarsit cea mai mare surpriza a fost descoperirea proiectului Romanian VR Days in Cannes si calitatea scurtmetrajelor vizionate, mai ales acela despre Jilava. Ma interesa explorararea noii tehnologii, si deja participasem la congresul VR care se desfasurasr pe date de 19.05.2017 la Radisson Blu Hotel Cannes in cadrul festivalului initiat de organizatorii conferintei “Stereopsia”( www.stereopsia.com) care va avea loc la Bruxelles pe 11-13.12.2017. Mari furori facuse deja scurt-metrajul VR “Carne y Arena” realizat de mexicanul Iñárritu, pe acesta nu l-am putut viziona doarece n-au mai fost locuri si nici nu posedam un badge prioritar. Am fost foarte dezamagita de nereusita, si de aceea initiativa VR Romanian VR Days in Cannes a insemnat aproape o revelatie cand la vizita pavilionului Romaniei am aflat de la coordonatorul proiectului Ioana Mischie de editia-pilot gazduita de pavilionul romanesc (Riviera 114) Romanian VR Days in Cannes. Initiativa a fost dezvoltata in cadrul CINETic, cel mai recent centru de cercetare romanesc axat pe inovatie prin noi tehnologii.

-In acest fel, pe 22 Mai, Ioana Mischie a participat pentru prima data in calitate de speaker la conferinta Beyond Borders: Diversity in Cannes – The Virtual Reality Panel, care s-a desfasurat la Radisson Blu Hotel Cannes. Evenimentul este initiat de Yolonda Brinkley si isi propune sa promoveze un dialog inter-cultural intre profesionisti din intreaga lume. Conferinta a avut drept invitati patru speakeri, cu specializari distincte in domeniul realitatii virtuale.

-Iar pe 25 Mai a avut loc lansarea Romanian VR Days in Cannes, o editie-pilot gazduita de pavilionul romanesc (Riviera 114). Initiativa a fost dezvoltata in cadrul CINETic, cel mai recent centru de cercetare romanesc axat pe inovatie prin noi tehnologii.

– Pe 26 Mai, de la 1:30 PM, a avut loc premiera de market a celui mai recent scurt-metraj scris si regizat, Cumulonimbus, in cadrul Romanian Short Waves. Scurt-metrajul a obtinut anterior premiul Camera 9 pentru scenariu de scurt-metraj si a fost realizat independent. Va avea premiera internationala in iunie, in cadrul celui mai longeviv festival de filme pentru copii, Zlin International Film Festival, ajuns in acest an la cea de-a 57-a editie.  

In cadrul unui masterclass cu Cristian Mungiu care a avut loc pe 24.05.2017 in cadrul intalnirilor din Short Film Corner, unde sunt promovate contracost filmele de scurt-metraj, cineastul roman le-a dat studetilor sfaturi si exemple din cariera sa profesionala si si-a exprimat opinia referitor la tehnologia VR si posibilitatile pe care aceasta le ofera. A mentionat indeasemenea invitatia primita pentru vizionarea scurt-metrajului lui “Carne y Arena” in care Iñárritu explora intr-un hangar din aeroportul Mandelieu amenajat cu nisip si noua tehnologie posibilitatile create de realitatea virtuala, adaugand cu nonsalanta ”sa vedem cum o sa fie”. Realizatorul roman ramane pesimist, dupa parerea sa ochelarii lasa de dorit, iar tehnologia de exploarare al realitatii virtuale nu este destul de avansata petru a fi implementata in productia filmelor, miscarile personajelor pot chiar produce ameteli la vizionarea, si oricum dupa parerea sa pe prim plan este maiestria de a regiza, si deja cea in doua dimensiuni inseamna o mare provocare. La urmatoarea mea intrebare daca este mandru ca i s-a acordat functia de presedinte Cinefondacion si scurtmetrage acesta mi-a raspuns cu modestie ca nu functia de presedinte al sectiunii sau premiile obtinute sunt importante, si in fond cu o zi in urma in cadrul galei organizate si al vizionarii fragmentelor din cele mai celebre filme din istoria industriei cu ocazia aniversarii celor 70 de ani ai Festivalului de Film de la Cannes, a constatat ca nu premiile indica calitatea filmelor, exista atat de multe capodopere cineaste carola nu li se-a acordat niciun premiu.

Din juriul Cinefondacion si scurt-metrage prezidat de realizatorul romn fac parte Clotilde Hesme, Athina Rachel Tsangari, Barry Jenkins si Eric Khoo.  Din cele 16  filme studentesti selectionate, juriul a rasplatit in cadrul unei ceremonii de decernare a premiilor care a avut loc pe 26.05 in sala Bunuel urmatoarele pelicule :

 

Primul premiu 15 000 € si invitatia de a avea premiera primului lungmetraj la Cannes
PAUL EST LÀ
in regia lui Valentina MAUREL
INSAS, BelgiaAl doilea premiu 11 250 €
HEYVAN (AniMal )
in regia lui Bahram & Bahman ARK
Iranian National School of Cinema, IranAlm treilea premiu 7 500 €
DEUX ÉGARÉS SONT MORTS
in regia lui Tommaso USBERTI
La Fémis, Franta
 

 

Din filmele din principala secțiune competițională vizionate până în acest moment criticii au fost sedusi de pelicula japoneza “Hikari”(Radiance-Spre lumina), rasplatit deja pe 27.05 cu premiul juriul ecumenic. Filmul povesteste cu multa sensibilitate apropierea dintre Misako, o tanara scenarista care intocmeste scenarii pentru oamenii care sunt lipsiti de simzul vazului descriind ce se petrece in fiecare scena, si fotograful mai in varsta Nakamori care este pe punctul de a orbii. Filmul a dat dovada de o mare calitate artistica, creand o nou langaj, invitand publicul prin poezia sa sa priveasca si sa asculte mai atent lumea care ne inconjoara. Filmul invita la un dialog, indruma spre descoperirea si intalegerea celorlalti. Hikari explora valorile morale si etice de baza, dand speranta si celor care nu vad soarele sa gaseasca drumul spre lumina. Realizatoarea Naomi Kawase nu numai ca face parte dintre regizorii obişnuiţi cu festivalul de la Cannes, ea este si cea mai tânără câştigătoare al Camerei d’Or la Cannes, si anume cu pelicula “Suzaku” din 1997, urmata ulterior de altele 4, printre care se numara castigatorul marelui premiu din 2007 “The Mourning Forest” . In 2016 ea a revenit la Cannes in functia de presedinte Cinefondacion si scurtmetrage. Functie preluata la actuala editie de Cristian Mungiu.

 

Pavilionul American www.ampav.com a avut un program impresionant de prelegeri si masterclase la actuala editie la care am participat, printre invitati numarandu-se , realizatorii americani Spike Lee si Eugene Jarecki sau actrita americana Faye Dunaway. Iar pe 20 mai cineastul si exploratorul oceanurilor Jean-Michel Cousteau care a semnat regia filmului documentar in 3D « Wonders of the Sea » produs si comentat de Arnold Schwarzenegger ne prezinta frumusetea faunei si florei oceanelor si necesitatea de a le proteja. Alte evenimente din cadrul festivalului de film demne de mentionat este Festivalul Sacru al Frumusetii. Acesta a fost gazduit de Pavilionul American, la panel participand cineastul german Wim Wenders care a prezentat un nou proiect in colaborare cu Papa Francisc, reprezentat de Mons. Dario Edoardo Viganò, fostul director al Centrului Vatican de Televiziune (CTV). Ajuns la a treia editie,  actuala editie al Festivalului Sacru al Frumusetii -Festival sacré de la beauté s-a desfasurat pentru prima oara cu implicarea si sub indrumarea oficiala a Vaticanului. Papa Francisc a reorganizat într-un singur departament diversele instituţii ale Sfântului Scaun din domeniul comunicării, de la tipografie, ziare, radio şi televiziune, până la mijloacele digitale. Prefectul Dario Edoardo Viganò este noul directorul al departament înfiinţat de papa Francisc in 2015: Secretariatul de Comunicare. Acesta a precizat ca cu ocazia aniversarii avem nevoie de Sfantul Petru, iar pentru cinematografie de ingeri, pentru ca ei sunt facuti din lumina si miscare, la fel ca si imaginele de pe marele ecran. Acestia sunt ingerii lui Dante si Rilke, sau cei creati de Wim Wenders in “Aripile dorintei”. Ingeri care intra in inima oameniloi si ii asculta, si ii soptesc lui dumnezeu dorintele si problemele muritorilor, adauga prefectul Dario Viganò. Wim Wenders, adauga la randul sau ca el este inocent, sunt ingerii care l-au gasit. Academia Europeana de Film, al carei actual presedinte este a fost fundata in 1988 cu aproape 30 de ani in urma de 30 de cineasti, primul presedinte fiind Ingmar Bergman. Nu-ti poti propune sa faci un film important nui asa de simplu, intamplator povestesti o povestre care are importanta pentru spectatori, care are un sens pentru ei si ii face sa intaleaga mai bine ce are sens in viata, adauga realizatorul german. Wim Wenders. La intrebarea mea referitor la tehnologia VR, Wim Wenders ramane sceptic, nefiind sigur daca aceasta este optimala pentru storytelling.

Alice Kanterian

corespondent Cannes

 

  • 5
  •