Mihai Stepan Cazazian

Magia Învierii / Paștele la armeni. Marele praznic al Învierii

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

 

P1000710-768x1024

In perioada premergatoare Marelui Praznic al Sf.Pasti, perioada Postului Mare, multimea dreptmaritorilor crestini parcurge o placuta calatorie duhovniceasca a carei destinatie este Invierea. In rândul celor ce strabat acest drum duhovnicesc, acceptând postul ca hrana sufleteasca aducatoare de putere pentru a lupta victorios contra ispitelor se gasesc si fiii poporului armean, popor care in anul 301 accepta crestinismul ca religie de stat in regatul Armeniei.
Biserica Apostolica Ortodoxa Armeana serbeaza Pastile dupa calendarul nou (gregorian), in România insa, comunitatea armeana serbeaza Pastile la aceeasi data cu Biserica Ortodoxa Româna, pentru a se putea bucura impreuna in aceeasi zi de Lumina Invierii lui Hristos. Biserica Apostolica Armeana respecta invataturile canonice si liturgice ale Bisericii crestine, adaugând acestora, in mod firesc, elemente specific traditionale, ce vin sa dea o mai mare incarcatura spirituala slujbelor savârsite in aceste zile.

Marturisire a credintei, iubirii si nadejdii

In mod deosebit se cuvine a aminti frumusetea tainica a slujbelor din Saptamâna Patimilor, Saptamâna Mare, perioada desavârsirii pregatirii pentru inceputul unei vieti
duhovnicesti mai profunde, luminate de Praznicul Invierii. Imnele alcatuite pentru aceste zile (in mare parte scrise si rânduite de ASf. Nerses Snorhali, traitor in sec XII) sunt mult apreciate de catre credinciosii armeni. Ceea ce se gaseste acolo este o minunata impletire de marturisire a credintei, rugaciune si pocainta, iubire si nadejde.

In Joia Mare se savârseste slujba Vodanlva-Spalarea picioarelor, când preotul ingenuncheat in fata altarului spala picioarele a 12 copii, in amintirea exemplului smereniei Mântuitorului Iisus. Urmeaza apoi slujba de seara, Deniile, slujba numita si Khavarum-Intunecarea. E numita asa pentru ca dupa citirea Sfintelor Evanghelii intreaga biserica este invaluita in intuneric, se sting toate luminile, toate lumânarile, candelele, iar credinciosii ingenuncheati cânta impreuna impresionatul cânt Der voghormea-Doamne miluieste, repetat de 40 de ori, urmat de minunatul cânt Ur es, mayr im?-Unde esti maica mea?, coplesitoarele cuvinte ce simbolizeaza tristetea si suferinta Mântuitorului rastignit.

DSC_0293

In Vinerea Mare credinciosii participa la slujba Prohodului, când Sfântul epitaph, impodobit cu florile aduse de credinciosi, este purtat pe umeri imprejurul bisericii. Fiecare credincios va lua câte o floare de pe mormânt pentru a o duce acasa si o va aseza lânga icoana casei sale.

Toti credinciosii aduc la biserica oua rosii spre a fi binecuvântate, Lumina sfânta a Invierii este purtata apoi spre casa fiecaruia, iar oul rosu adus de la biserica este impartit intregii familii. Din pacate, Biserica armeana din Bacau a fost darâmata, ca urmare a deteriorarilor produse de cutremurul din 1977, astfel credinciosii merg la bisericile ortodoxe din oras. Singura biserica functionala din judetul Bacau este cea din Tg. Ocna.

Perioada de post se dezleaga partial in acel moment, cu oua rosii, preparate pe baza de lapte, iaurt, brânza, dulciuri, dar si traditionalul miel si spanac gatit in diverse moduri.
In Duminica Pastilor participarea intregii familii la Sf. Liturghie este o datorie sfânta, urmata apoi de momentul mult asteptat al bucuriei de a fi impreuna la o adevarata sarbatoare in familie, in jurul mesei pline cu bunatati traditionale.

Hristos a Inviat! Kristos hariav I merelot!

Protoiereu Avedis Mandalian, Focsani

 

Editie realizata de Gheorghe Baltatescu

Sursa: http://www.desteptarea.ro/magia-invierii/

 

  • 30
  •