Elena Ciobanyan

INTERVIU / “Tehnica se schimbă dar elementele de bază ale fotografiei rămân aceleași” spune Karen Chakhalyan

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page

 

 

Sunt multe lucruri ce lipsesc fotografilor armeni pentru a fi performanți, de pildă timp liber, condiții sociale favorabile. Nu trebuie să fie supraîncărcaţi cu preocupări cotidiene sau alte probleme, pentru ca să facă o treabă bună. Trebuie să aibă mult timp liber, tehnică bună  şi linişte pentru a crea. Fiecare stare psihică poate influența fotografia și conținutul ei”, spune fotograful Karen Chakhalyan într-un interviu pentru “Ararat”.

 

Dacă gustul oamenilor diferă, cum putem să estimăm că o fotografie este frumoasă sau nu? Practica ne spune că fiecare persoană, chiar şi fotograful, poate alege o imagine, alţii pot prefera o altă imagine. La fel este valabil și când un fotograf dobândește notorietate, în timp ce munca altui fotograf profesionist nu este apreciată. Este o problemă.

– Sunt de acord. Gustul oamenilor este diferit, şi publicul este diferit. Oamenii preferă o imagine care este mai apropiată de starea lor emoțională. Același lucru este valabil și pentru fotografi. Unul preferă marea, lacul, peisajele, iar altul imagini abstracte. În ceea ce priveşte reputaţia fotografului, aici problema constă în audiența lui. Dacă aceasta este mare, fotograful, evident, va fi mai popular, iar lucrările lui vor fi apreciate mai mult dar asta nu înseamnă că alt fotograf, mai puțin prezent în spațiul public este mai slab.

Ce inovații sunt în domeniul fotografiei în prezent? Se spune că astăzi în arta fotografiei nu mai poţi surprinde pe nimeni, deoarece tehnica a evoluat astfel încât oricine poate obţine un rezultat extraordinar.

– Tehnica se poate dezvolta și schimba, dar elementele de bază ale fotografiei, baza va rămâne aceeași. O tehnică bună nu poate găsi lumină bună sau umbră, dacă pot spune așa,  și nu poate construi o compoziție. Tehnica este capabilă doar să ajute lucrarea fotografului. Să presupunem că aveți o claritate rapidă într-un mod automat, dar nu puteți construi compoziția. Aşadar, un fotograf profesionist, cu experiență, va fi cerut în orice moment de public, indiferent de capacitățile tehnice de care dispune.

–  Într-un interviu mai vechi, dat revistei Ararat, aţi spus că în privința calității fotografilor Armenia nu este la un nivel  înalt. Şi acum sunteţi de aceeaşi părere?

– Armenia nu este în urmă din acest punct de vedere. Deci, nu vreau să compar cu fotografii din alte țări dar există lucrări realizate de fotografi armeni care au fost, cu adevărat, apreciate și la nivel mondial. Fiecare țară are fotografi profesioniști, dar aici un rol însemnat îl are publicitatea obiectului sau peisajului pe care-l reproduci..  De exemplu, Grand Canyon din SUA are o mare popularitate și cerere. În Armenia, spre exemplu, Halidzor, drumul ce duce la Mănăstirea Tatev nu este atât de popular în lume, deși este de o frumusețe rară chiar mai frumos decît Grand Canyon. Prin urmare, chiar dacă fotografia este extraordinară, nu va avea succes dacă nu reprezintă Grand Canyon  sau munții vulcanici din Hawaii spre deosebire, să spunem, de lacul Sevan. Întreaga problema constă în a reproduce locuri cunoscute și comercializate, de exemplu, Muntele Masis este frumos și imaginile sunt mai solicitate în întreaga lume. Prin urmare, aceste fotografii sunt mai la îndemâna specialiștilor armeni, deoarece putem fotografia în momentul potrivit față de turiștii care vin pentru cîteva zile în Armenia.

– Apropo, oare poate fi implicat un fotograf în toate genurile fotografiei într-un mod egal ?

– Bineînțeles, dacă cunoștințele sale satisfac domeniul respectiv de artă. Orice fotograf poate obţine imagini magnifice în oricare gen. Dacă fotograful este competent, va şti cum să construiască un cadru şi compoziţia în lumini şi umbre. Pentru el nu va fi dificil să compună o imagine sau să plasese modelul, obiectul într-un mediu  natural.

– Cum este să lucrezi cu modele profesioniste ?

– Modelele sunt foarte diferite. Există mulți fotografi cu experiență care se plictisesc și nu așteaptă rezultatul unei ședințe foto. Prin urmare, mult depinde de fotograf, de felul în care lucrează şi de răbdarea lui, de capacitatea de a comunica, etc. Sunt abilități profesionale care pot ajuta în procesul muncii.

– Planificare sau improvizație?

– Ambele. În ședințele planificate, multe lucruri se transformă în improvizație. În orice moment poți avea o idee nouă de care nu erai conștient la începutul ședinței. Apropo, nu se exclud cele două aspecte. O imagine improvizată poate deveni cea mai sofisticată fotografie a întregii fotografii.

– Şi ultima întrebare, sunteți de acord cu ideea “trebuie mulți bani, pentru o fotografie bună?”

– Partea financiară poate juca un rol important și poate crea oportunități. De exemplu, pentru a cumpăra anumite echipamente ai nevoie de bani. Banii pot deschide multe uși închise. Să presupunem că pentru a fotografia ceva special trebuie să aștepți câteva zile pe un munte pe o vreme nevorabilă. Veţi avea nevoie de transport, baterii, alimente sau timp şi posibilitate de a merge în același loc până când vremea va fi optimă, și așa mai departe. Deci, fotograful are nevoie de o mulțime de oportunități şi posibilităţi pentru creaţie.

interviu realizat de Elena Chobanyan