Redactor

Foc în curtea Bisericii Armene „Sfânta Maria“ din Constanța

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

Credincioșii armeni au prăznuit, pe 14 februarie, la 40 de zile de la Crăciun (6 ianuarie), Întâmpinarea Domnului, sărbătoare pe care Biserica Ortodoxă Română o marchează, anual, pe 2 februarie.

Chiar dacă marele praznic, care rememorează aducerea lui Iisus la templu, la 40 de zile de la naștere, de către mama Sa, Maria, și bunul Iosif, a fost marcat și la Constanța pe 14 februarie, prin Sfânta Liturghie, credincioșii armeni de la Marea Neagră sunt așteptați și duminică, 17 februarie, la Biserica Apostolică Armeane „Sfânta Maria“ din Constanța. Aici, în curtea lăcașului de cult, după oficierea Sfintei Liturghii, va avea loc, conform tradiției, un foc ritual peste care, după datina străbună, sar tinerii căsătoriți, rudele și vecinii acestora.

Purificare prin foc

„Acesta este un obicei care ne-a parvenit din cele mai vechi timpuri. Popoarele din vechime dădeau o foarte mare importanță focului, atribuindu-i puteri purificatoare. După obiceiul creștinesc, în seara de ajun a acestei sărbători, se aprinde focul în curtea bisericii și în curțile caselor credincioșilor. Peste foc sar noii căsătoriți, precum și rudele acestora și vecinii.

Cum explică Krikor Datevați, aprinderea făcliilor simbolizează ieșirea locuitorilor din Ierusalim înaintea lui Hristos cel în vârstă de patruzeci de zile cu făclii și torțe aprinse, obicei după care creștinii aprind lumânări și candele în ziua acestei sărbători. Dacă în perioada păgână aprinderea focului, săritul peste el și obiceiul popular al dansului în jurul său făceau parte din ritualul de venerare a focului ca Dumnezeu, în perioada creștină, aceste manifestări dau focului calitatea de creația a lui Dumnezeu. El este închinat lui Dumnezeu Care a spus: «Foc am venit să arunc pe pământ şi cât aş vrea să fie acum aprins!» (Luca 12. 49).

Dacă păgânii onorau focul ca pe Dumnezeu, creștinii îl închină lui Dumnezeu ca pe o unealtă a lui Hristos, punându-l în slujba Acestuia. Săritul și călcatul în foc arată ca acesta nu este un Dumnezeu, ci Acela este Dumnezeu care a venit la patruzeci de zile în Templu și care va veni a doua oară în lume, având focul înaintea Sa.

Conform Bibliei, focul are calitatea de a curăța, a sfinți și a da putere.

Acesta este privit ca pe o calitate a Sfântului Duh și simbolizează prezența lui Dumnezeu. Acesta are, de asemenea, puteri distructive și punitive. Spre exemplu, Profetul Ilie a coborât foc din cer pentru a-i pierde pe soldații care veniseră să-l prindă (IV Regi 1. 1-11). De asemenea, este profețit că judecata cea de apoi a lumii se va săvârși prin foc. Prin urmare, focul din timpul sărbătorii Întâmpinarea Domnului, a intrat între obiceiurile Bisericii Armene probabil avându-se în vedere însemnătatea biblică a acestuia“, a explicat preotul paroh al Bisericii Apostolice Armene „Sfânta Maria“ din Constanța, Oshakan Khachatryan.

Mirela STÂNGĂ

culturaconstanta.ro

  •  
  •