Mihai Stepan Cazazian

EXPOZIŢIE- EVENIMENT

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

clai-de-fan

holosy 2

„armeanul Hollósy”

În după-amiaza zilei de joi, 26 iunie, la eleganta Galerie „Dialog” a Primăriei sectorului 2, a avut loc vernisajul unei importante expoziţii. Intitulată „Centrul artistic Baia Mare – Fascinaţia reînnoirii”, care va prezenta publicului bucureştean „o selecţie semnificativă de lucrări din patrimoniul muzeului băimărean, capabilă să pună într-o nouă lumină celebra Şcoala de pictură din nordul ţării”.
De amintit că această ilustră şcoală băimăreană a fost creată în anul 1896 de către un foarte cunoscut pictor şi profesor de origine armeană Simon Hollósy (1857-1918), ale cărui rădăcini se trăgeau din familii de armeni, instalate în Moldova şi apoi în Transilvania, după ce emigraseră odată cu căderea regatului armean de la Ani. Simon Hollósy a desfăşurat o bogată activitate didactică între Baia Mare, Budapesta şi München, în ultimul oraş având numeroşi elevi niponi, ruşi, armeni etc.
Personalitatea lui S. Hollósy a fost evocată în 1986 în volumul publicat la editura bucureşteană „Meridiane” şi intitulat „O viaţă de artist între München şi Maramureş”, semnat de regretatul cărturar ardelean Raoul Şorban. De amintit totodată că printre lucrările de valoare dăruite de colecţionarul V. Barakian din România Galeriei Naţionale de Artă a Armeniei se află şi creaţii semnate de Simon Hollósy.
De la d-l dr. Tiberiu Alexa, istoric de artă şi director al Muzeului Judeţean de Artă „Centrul artistic Baia Mare”, am aflat că din creaţia lui S. Hollósy, la ora actuală, se mai află în România două lucrări la Cluj-Napoca, trei lucrări la Baia Mare şi o pictură religioasă la biserica din Teceu, jud. Maramureş, unde a încetat din viaţă artistul, fiind înmormântat la Sighetul Marmaţiei, unde se născuse, iar pe placa memorială de pe casa în care a locuit artistul în acest oraş, inscripţia este în limbile română, maghiară şi armeană.Se pare că cele mai multe lucrări ale lui Hóllosy se află în Ungaria.

La evenimentul de la aleria „Dialog” au luat cuvântul d-na Ruxandra Garofeanu, critic de artă, curator al expoziţiei, d-l acad. Răzvan Theodorescu, d-l Radu Boroianu, fost secretar de stat în Ministerul Culturii, d-l dr. Traian Alexa, directorul muzeului băimărean şi d-l primar Neculai Onţanu. Vorbitorii au scos în evidenţă această şcoală, înfiinţată de „armeanul Hollósy” după modelul şcolilor de la Barbizon şi Fontainebleau, în epoca „plein air”-ului, a coloniilor de artă, în care a dominat libertatea spiritului, necesitatea rigorii, eliberarea tehnicilor de creaţie, este în prezent cea mai veche şcoală de artă din Europa care continuă sa funcţioneze.
La începutul expoziţiei se află o singură lucrare a lui Hollósy, intitulată „Peisaj cu claie de fân” (în imagine), creată de artist în 1908 în colonia sa de la Teceu. Iată şi o explicaţie oferită în catalogul expoziţiei de către d-na Ruxandra Garofeanu: ”Se vor întreba unii cum de aproape lipseşte din selecţia prezentată în premieră la recentul (21-25 mai, 2014) Pavilion de Artă din Piaţa G. Enescu şi adusă pe o durată de peste două luni la Galeria „Dialog”, numele fondatorului Şcolii, Simon Hóllosy. Credem tocmai că era prea cunoscut, prin excelenţă uzitat în orice referinţă la Baia Mare. S-a preferat o paginare în concordanţă cu ultimele cercetări, cu noul concept de Centru Cultural, legitim continuator al celui intrat în conştiinţa noastră, s-a pus accentul pe perioada de „după Hollósy”.
Iată, aşadar, cum cele 44 de lucrări aduse la Bucureşti ilustrează în mod grăitor cum a evoluat pictura românească a unor artişti care au trecut prin Baia Mare.
M.K.

  •  
  •