Simona Paula Dobrescu

DIASPORA/ Mărturii ale prezenței armenilor la Bari și împrejurimi, în Evul Mediu, sub dominația bizantină

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

Încă  din timpul romanilor, existau numeroase contacte între armeni și Peninsula italică, datorită războaielor, dar și din alte motive. De exemplu, în anul 66 d.H., Nerone a invitat la Roma pe regele Tiridate I, pentru a-l încorona în mod solemn în Forul roman. Istoria Italiei meridionale evidențiază existența unui mozaic de etnii, din care făceau parte și armenii. Prezența lor în Puglia, regiune din sudul Italiei,este atestată încă din Evul Mediu, secolul al X-lea perioadă în care Bari se găsea sub dominație bizantină. În această societate multietnică și multiculturală, ante litteram, conviețuiau în mod pașnic grecii și longobardii, creștinii, musulmanii și evreii cărora s-au alăturat și armenii.

Există numeroase mărturii scrise în Codul Diplomatic Barez (este vorba de o serie de documente istorice importante, private și publice, cuprinse în pergamente datate din 930 până în 1439 care în marea lor majoritate, fac parte din Arhiva Bazilicii Sfântului Nicolae din Bari) privind comunitatea armeană prezentă în Bari,stabilită mai ales în zona Curții(Pretoriul bizantin) a înaltului funcționar al Imperiului,care avea rolul de guvernator.

Biserica Sfântul Grigore Luminătorul din Bari se găsește vis-a-vis de Bazilica Sfântul Nicolae din Bari

Este extraordinară, prezența și azi la Bari, a Bisericii dedicate Sfântului  Grigore Luminătorul ( apostol al Creștinismului în Armenia secolul al IV lea). Această biserică este pomenită într-un document din anul 1015 împreună cu abatele Meles. În anul 1089 din biserică publică devine capelă privată a familiei aristocratice armene Adralisto. Armenii jucau un rol important în armata bizantină, ocupând poziții, funcții de prestigiu și de comandă. Amintim cu această ocazie  Giovanni [Ion] descendență Curcuas [Gurgen] guvernator în perioada 1008-1010 și Basilio Mesardonide, care în anul 1111 s-a ocupat de restructurarea zonei ocupate de Pretoriul bizantin. Un alt personaj important este Kurcorio [Kurcorius-Grigore] judecător perspicace, care a jucat un rol important în aducerea osemintelor Sfântului Nicolae în 1087 de la Myra, actuala Turcie, aici la Bari și care se pare că a fost vindecat/salvat printr-un miracol, de Sfântul Taumaturg.

Un alt exemplu este strategul Leone Torkinos (Tornik) care deși aparținea themei (provinciei) Cefalonia, făcea parte din armata bizantină care a recucerit Bari în 1011.Din anul 891și până în anul 892,Bari a fost capitala themei(provinciei) Longobardia. Și numele multor persoane din Bari dezvăluie prezența armenilor pe aceste meleaguri: Armenise, Amoruso (schimb de valută),Caccuri, Susca, Zaccaria, Marzapane, Trevisani, Maurogiovanni și Olivieri. La sfârșitul secolului al X lea și începutul secolului al al XI lea între Bari și o zonă limitrofă (azi este un cartier al orașului) numită Ceglie del Campo se remarcă prezența multor armeni, înregistrându-se și  un număr important de căsătorii mixte. În documentele istoriei locale, în Caelia [Templu] o Kailia, întâi peuceta și după aceea greacă, se pomenește de o anumită Bartiski, fiica lui Moseio Pascike și soția lui Corki-toți armeni – care în anul 990 a vândut unui barez numit Dumnello, unul din cele trei trenuri pe care le stăpânea.

Bazilica Sfântului Nicolae construită după aducerea osemintelor Sfântului Taumaturg în 1087,de la Myra, actuala Turcie,la Bari.În locul ei în perioada dominației bizantine se afla Curtea guvernatorului și în apropiere cartierul armean.

Totodată aceste documente, amintesc și de un preot armean Mele, fiul lui Simagone. Fiul  lui Mele, Giovanni[Ion], la rândul lui a vândut unul printre cele trei terenuri amintite mai sus, unui alt armean Cricori, fiul lui Achoni. La încheierea tranzacției a fost prezent Giuseppe[Iosif] preot armean, care a semnat în calitate de martor. Pe scurt v-am povestit de prezența armeană pe aceste meleaguri, într-o anumită  anumită perioadă a istoriei… căutând în mod deosebit amănuntele cele mai semnificative.                     

Se știe că valorile care dau un sens vieții nu sunt patrimoniu exclusiv al unei singure culturi sau confesiuni religioase nu aparțin unui singur popor și nu sunt cuceririle trecutului sau ale prezentului. În Puglia, la Bari etc., armenii conștienți de propria identitate, de propriile rădăcini culturale și religioase continuă și azi să de-a propria contribuție conviețuind pașnic și inteligent cu alții, dialogând și respectând pe alții.

Simona Paula Dobrescu

  •  
  •  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *