Mihai Stepan Cazazian

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
itinerar Armenia

Harta cu itinerariul excursiei

Am planuit aceasta  excursie de anul trecut. O firma de turism a oferit un program acceptabil pentru o deplasare in Armenia cu autocarul. Asa s-a facut ca am participat la prima excursie cu autocarul in Armenia. Au fost trei zile de neuitat. Am plecat din Bucuresti intr-o dimineata de iunie, am strabatut Bulgaria, Turcia si Georgia si dupa 2350 de kilometri am ajuns la punctul de frontiera armean, Bagratashen , pe 20 iunie. Pentru Armenia nu este necesara obtinerea unei vize cu anticipatie. Simpla prezentare a pasaportului a facut posibila trecerea in timp scurt a frontierei. Nu acelasi lucru s-a intamplat cu autocarul. Ai nostri nu cunosteau prevederile legislatiei vamale armene si nu aveau documentele corespunzatoare. Dupa trei ore de asteptare am reusit sa ne imbarcam in autocar. Pentru romanii care vor dori sa treaca granita dintre Georgia si Armenia cu mijloace auto le atrag atentia ca formularele trebuie sa fie traduse, preferabil, in limba armeana sau macar in limba rusa. Pe parcursul periplului prin Armenia am fost insotiti de un ghid armean. Noi am beneficiat de prezenta lui Serge, un tanar armean, nascut in Siria si posesor  atat al pasaportului armean cat si a celui sirian. Ulterior am aflat ca Serge este prieten cu corespondenta revistei Ararat din Karabagh, Cristina Popa.

Prima impresie formata in granita nu a fost favorabila, cladiri saracacioase, o sosea cu aspect de drum de tara, trafic auto in granita nesemnificativ. In schimb armenii au fost extrem de amabili cand am efectuat schimbul valutar, fara forme deosebite si la un curs foarte bun. Si personalul magazinelor a fost serviabil. Deci  o nota buna la relatiile interumane.

biserica mănăstirii Haghpat

Ne-am indreptat spre primul obiectiv al excursiei, manastirea Haghpat.  Soseaua este foarte proasta cu numeroase gropi, asa ca autocarul se misca cu dificultate. Interesant, pe acelasi drum circula cu viteza fara niciun respect fata de masina sau calatori autobuzele si automobilele armene. Drumul este foarte frumos, din pacate zona nu are amenajari turistice. Din loc in loc observam  ciresi atat albi cat si rosii si mai ales caisi.  Ciresele ca ciresele, insa caisele sunt o delicatete. Au caisele un parfum si o dulceata cu totul aparte. Nu ma mira ca armenii au un cult pentru caise. Ajungem la manastirea Haghpat. O initiativa de laudat a localnicilor. Sunt pregatiti ghizi care vorbesc in diverse limbi pentru a asigura o explicatie corecta a istoriei locurilor. De fapt erau niste fete inimoase care vorbeau in engleza ,franceza si italiana. Ce m-a uimit a fost faptul ca sunt prezentate date si in Braille. Explicatii la greu cu lux de amanunte. Manastirea este inclusa pe lista monumentelor UNESCO. A fost infiintata pe la anul  976 si a devenit in scurt timp un centru cultural de referinta. Pozitia ei este deosebita. Se afla cocotata pe un varf de deal, iar in vale se zareste raul Debed.

Doua domnisoare, ghid,  ne-au insotit si la manastirea Sanahin. Data ridicarii manastirii nu este stabilita cu exactitate, dar se apreciaza ca ar fi secolul X, cam odata cu manastirea Haghpat. Monument UNESCO, reprezentativ pentru arhitectura religioasa medievala armeana. Depozitele cu carti din incinta sunt cladiri unicat si arata gradul de civilizatie atins de populatia armeana din secolele XI-XIII.IMG_9889

Apoi am luat drumul Dilijanului trecand prin Parcul National Dilijan cu niste locuri de vis, nu degeaba i se spune Elvetia Armeniei.Din pacate aceste frumuseti nu sunt puse in valoare. Oprim in oraselul Dilijan.Despre acest orasel se afirma ca ar fi o importanta statiune turistica.  Se lasa seara, urcam in serpentine spre lacul Sevan. Trecem printr-un tunel destul de lung si luminat. Noroc ca soseaua este buna si asa va fi pana la Erevan. Lacul Sevan se distinge la lumina lunii. Oprim si mergem putin la malul lacului. Ne ataca niste tantari uriasi. Dupa circa 250 de kilometri de la granita ajungem pe la ora 23 la hotelul De Luxe, situat pe strada Komitas 32, in Erevan.  Din cauza intarzierii in granita am ratat manastirea Hagartsin. Aceasta manastire se afla la vreo 12 kilometri de Dilijan si a fost construita intre secolele X si XIV. Pacat ca nu am putut sa o vedem, deoarece din informatiile mele rezulta ca a fost refacuta complet prin 2015.

Suntem in dimineata zilei de 21 iunie. Peste doua ,trei zile soseste in Armenia, Papa Francisc. Este pentru a doua oara cand in Armenia vine capul Bisericii Catolice. Am ajuns in toate locurile unde a poposit si papa doua zile mai tarziu. Sunt putine locuri in lume in care un papa a ajuns de doua ori. Armenii erau in plina pregatire pentru a-l primi cum se cuvine pe Suveranul Pontif.IMG_0057

Am luat la hotel un mic dejun copios cu produse tipic armenesti. Am mers la Memorialul Genocidului Armean, loc de reculegere pentru armeni si numeroase personalitati ale lumii. Acest memorial , Tsitsernakaberd (cetatea randunelelor) a fost ridicat in memoria celor 1.500.000 de armeni care au cazut victime turcilor in 1915. Armenii comemoreaza pe 24 aprilie genocidul armean. Ca veni vorba ,nu ma mira ca Turcia nu recunoaste genocidul, dar Romania ale caror tinuturi au fost secole la rand sub jugul turcesc de ce oare nu a recunoscut genocidul armean ? Si mai ciudat mi se pare faptul ca Israelul nu a recunoscut genocidul, desi poporul evreu a fost supus la exterminare in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Monumentul a fost finalizat in 1968 si este realizat din bazalt. Unii spun ca cele doua coloane inalte de 44 de metri reprezinta cele doua Armenii, occidentala si orientala, altii cred ca reprezinta Araratul Mic si Araratul Mare, varfuri aflate azi in Turcia. Langa monument se planteaza de catre personalitatile ce il viziteaza cate un pom. Sunt multi pomi, am putea spune ca este o mica padure.

Plecam spre manastirea Khor Virap, leaganul crestinismului armean. Aici a fost intemnitat Grigorie Luminatorul, dupa mine cel mai mare sfant in religia crestinilor armeni. Dupa 14 ani de temnita a devenit sfetnicul religios al regelui Tirades III si a determinat declararea in anul 301 a statului armean ca primul stat crestin din lume. Amplasamentul manastirii este la 8 kilometri de granita cu Turcia si Araratul, muntele sfant al armenilor, aflat pe teritoriul turc se vede extraordinar.

Alături de artiști armeni încerc să învăț să cînt la Duduk

Ne indreptam spre manastirea Noravank situata intr-o zona de o frumusete rara. Complexul de la Noravank era cu biserica mare in renovare si are o pozitie minunata înconjurata de stânci masive de un rosu intens. Si drumul pana la ea a fost minunat cu munti înalti cu forme ciudate, cu pesteri numeroase. Am trecut si in apropierea granitei cu Azerbadjanul, si am vazut ridicaturile de pamant realizate pe marginea soselei pentru a evita gloantele azere. Foarte interesanta constructia manastirii. Este realizata pe doua etaje.IMG_9975

Revenim in Erevan si lasam autocarul in Piata Republicii, apoi ne indreptam spre Opera pe un bulevard pietonal superb si cu un aer occidental pronuntat. Noi nu avem asa ceva in Bucuresti. Admiram cladirea operei si piata in care este situata. Ocolim opera si ne indreptam spre « Complexul Cascade » . De aici se poate vedea magnifica statuie « Renasterea Armeniei » . Putina lume stie ca in partea de sus a complexului Cascade se afla muzeul Aznavour inaugurat in 2011.

Ne intoarcem in Piata Republicii, recuperam autocarul si directia hotel. Am mai facut 250 de kilometric. Facem o mica aprovizionare la un supermarket aflat in apropiere. Produse garla la fel ca la noi. Ceva totusi m-a marcat. Aveau un sector de cofetarie super. Am luat doua prajituri de dimensiuni triple fata de cele din Bucuresti si la un pret de doua ori mai mic. Fratilor, eu am dimensiuni corespunzatoare, dar nu am putut sa devorez prajiturile respective.

Geghard

22 iunie a fost ultima zi pe care am petrecut-o in Armenia. Plecam spre manastirea Geghard. Drumul plin de gropi a necesitat la un moment dat coborarea din autocar. Mare problema drumurile astea, ne intalnim cu ea si in Romania. Manastire a fost construita dupa anul 1200, dar prezenta calugarilor in zona dateaza cu mult inainte.

Numele manastirii inseamna „sulita”. Se spune ca un soldat, Longhin, a impuns coasta Mantuitorului aflat pe Cruce cu un “geghard” . Aceasta sulita se afla astazi in muzeul manastirii Echmiadzin .

Un grup de artisti ne incanta cu suavele melodii armenesti. Profit de situatie si invat sa cant la “duduk”. Dudukul este cel mai cunoscut instrument popular din Armenia.

Garni

Ne indreptam spre complexul Garni. Templul pagan (roman) de aici este construit din bazalt, o roca vulcanica aflata la indemana. Pozitia sa este pe malul unei vai a tumultosului rau Azat, la 100 metri inaltime fata de albia raului.

Ne intoarcem la Erevan si ne indreptam spre manastirea Echmiadzin . Aceasta manastire este principala manastire a lumii crestine armene. Aici este sediul Patriarhiei Armene si al Catolicosului ,patriarhul tuturor armenilor. Un loc magnific. Catedrala desi mica este o bijuterie. Pacat ca am stat putin aici.

Starea drumului nu permite o deplasare rapida a autocarului. Trecem prin Gyumri, al doilea oras ca marime al Armeniei. Aici se afla sediul unei biserici armene de rit catolic. Sunt cam 12000 de credinciosi de acest  rit, care recunosc suprematia Papei.

Urcam pe un platou cu vanturi mari si cu temperatura scazuta. Granita armeana, Bavra,  pare parasita. Practic numai vreo doua automobile au trecut granita. De aceasta data am trecut foarte repede in Georgia. Ne despartim cu regret de ghidul nostru. Din partea conducerii hotelului fiecare turist a primit un frumos suvenir din ceramic cu motive armenesti. Am strabatut inca 275 de kilometri prin Armenia.

Au fost trei zile de vis, am vazut locuri minunate si am inteles importanta religiei crestine armene in lumea de ieri si de astazi

Recomand cu caldura tuturor sa mearga in Armenia, nu vor regreta. Poate pare dificil sa mergi cu autocarul, dar avem la indemana curse de avion low cost, iar la Erevan sunt un fel de maxi taxi cu 6-8 locuri care pentru o suma modica va plimba in toata Armenia. Hotelul avea internet cu viteza comparabila cu cea din Romania. Si sa nu uit o problema spinoasa, de regula, pentru turisti, gasirea unui grup sanitar. Nu este o problema in Armenia, totul este sa platesti 100 de arm.

Daca totusi veniti in Armenia cu automobilul nu uitati sa vizitati in drum doua frumoase biserici armenesti, cea de la Batumi si cea din Tbilisi.