Mihai Stepan Cazazian

ADEVARUL.RO / Dumitru Avakian : Komitas 150

Decrease Font Size Increase Font Size Text Size Print This Page
Share

Notez acum cu anume întârziere despre personalitatea atât de specială, cu totul captivantă pe care o reprezintă Komitas; acest muzician preot, compozitor, cântăreţ, muzicolog şi dirijor; …este apreciat a fi fondatorul şcolii muzicale armene moderne.

Cercetător şi muzician performer, personalitate de o excepţională consistenţă spirituală, Komitas constituie – nu de azi, nu de ieri – o imagine iconică a naţiei sale.

Observat în planul culturii, al artei vest-europene, Komitas apare în contextul în care interesul pentru lumea dinafara Eurpei centrale era cert definit. Lumea hispanică, folclorul rus, cel maghiar, ceh, interesul pentru plastica japoneză, pentru structura intonaţională pentatonică chineză, modalismul structurilor intonaţionale non-europene îi fascinează, printre alţii pe Claude Debussy; spre exemplu. Acesta din urmă aduce Franţei marea revelaţie a muzicii lui Mussorgski. Paul Gauguin face înconjurul lumii; iar lumea din Tahiti, ”Autoportretul” în care apare ”Christ cel galben”, dezvăluie empatia artistului pentru lumea celor simpli; …dintr-o altă lume.

Primele culegeri relativ sistematice de folclor musical rus, circulă la Viena încă din primii ani ai secolului al XIX-lea; din acestea se inspiră Beethoven atunci când crează ciclul celor trei Cvartete op.59, supranumite ”Razumowsky”, lucrări monumentale în domeniul genului, lucrări dedicate ambasadorului Rusiei.

În acest larg context se situează evoluţia artistică vest-europeană a lui Komitas. Cercetarea devine revelatoare atât din perpectivă muzicală dar şi din cea umană. Incursiunea devine acaparatoare dat fiind traseul du totul pasionant al evoluţiei sale. Pătrundrea în universul său spiritual devine captivantă atât din punct de vedere  ştiinţific-muzicologic dar şi istoric.

Contextul evenimentelor ce au marcat deceniile hotarului dintre secole, evoluţia atât de dinamică privind marile momente istorice din Europa de Vest, din Turcia, Armenia, din Rusia imperială a începutului de secol, devin cu totul pasionante în definirea unei personalităţi pe cât de consistente pe atât de aplicate din punct de vedere ştiinţific dar şi artistic.

Citeste mai mult: adev.ro/qcrz0d

  •  
  •